لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

چین با پاکستان روی امنیت دهلیز اقتصادی"بندرگوادر" گفتگو کرد


فن چنلوگ معاون رییس کمسیون مرکزی نظامی چین هنگام ملاقات با راحیل شریف لوی درستیز پاکستان
فن چنلوگ معاون رییس کمسیون مرکزی نظامی چین هنگام ملاقات با راحیل شریف لوی درستیز پاکستان

فن چنلوگ معاون رییس کمسیون مرکزی نظامی چین در ملاقات که روز گذشته با راحیل شریف لوی درستیز پاکستان داشت، روی همکاری نزدیک دو کشور برای اطمینان از مدیریت مناسب و تامین امنیت دهلیز اقتصادی بندر گوادر گفتگو کرد.

قرار است چین از طریق بندر گوادر به بحر عرب وصل شود.

اسلام آباد به چین اطمینان داده است که امنیت پروژهء دهلیز اقتصادیء پاکستان با چین را که در بندر گوادر متمرکز است تامین خواهد کرد.

یک جنگ با شدت کم از سال 2006 به این سو در بلوچستان پاکستان جریان دارد. بلوچ ها می گویند، مردم مناطق دیگر پاکستان از منابع سرشار طبیعی بلوچستان که شامل گاز و فلزات قیمتی است بهره می برند، ولی حقوق بلوچ ها زیر پا می شود.

براساس گزارش ها در حال حاضر اسلام آباد تلاش دارد تا بخاطر تطبیق پروژه اقتصادی بندر گوادر با برمداغ بوگتی رهبر بلوچ های آزادیخواه که از سال 2010 میلادی بدینسو در سویس در تبعید بسر می برد کنار بیاید.

بر اساس اجارهء 40 ساله، حکومت ایالتی بلوچستان بیش از 900 هکتار زمین معاف از مالیه را در نزدیک سرحد غربی پاکستان با ایران به حیث بخشی از دهلیز اقتصادیء 2900 کیلومتری میان چین و پاکستان در اختیار چین قرار می دهد.

سفر معاون رییس کمیسیون مرکزی نظامی چین به اسلام آباد دو روز پس از آن صورت گرفت که یک توافقنامه روی انکشاف یک منطقهء اقتصادی در اطراف بندر گوادر بین چین و پاکستان امضاء شد.

انتظار می رود چین 1.6 میلیارد دالر را برای این ساحهء اقتصادی مصرف کند که این، بخشی از پلان سخاوتمندانهء 46 میلیارد دالری چین در بخش ایجاد زیربناها و دستگاه های برق می باشد که منطقهء غربی کاشغر در چین را به بحیره عرب وصل خواهد کرد.

پیش از این هند چندین بار نگرانی اش را در مورد این پرورژه ابراز کرده است.

فن چنلوگ که در راس یک هیات بلند رتبهء کشورش دیروز به اسلام آباد رسید و با جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان در شهر راولپندی ملاقات کرده، روی مسایل مربوط به منافع مشترک، امنیت منطقه ای و همکاری های دفاعی دو جانبه صحبت کرد.

وی در این ملاقات گفت، چین از تلاش های پاکستان برای از بین بردن جنگجویان به ویژه جنبش اسلامی ترکستان که به گفتهء آقای فن در منطقه سین کیانگ فعال اند، قدر دانی می کند.

به باور معاون رییس کمسیون مرکزی نظامی چین، اسلام آباد و پیکنگ دو برادر آهنین، دوستان خوب و شرکای ستراتیژیک اند.

وی همچنان با نواز شریف صدراعظم پاکستان ملاقات کرد و روی روابط دوجانبه صحبت کرده است.

XS
SM
MD
LG