لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

کامرون هودسن: قتل عام ایزیدی ها توسط داعش ادامه دارد


یک کمپ ایزدی ها در شمال عراق
یک کمپ ایزدی ها در شمال عراق

مرکز سیمون سکجاد (Simon-Skjodt) برای جلوگیری از قتل عام در موزیم امریکایی یادبود از هالوکاست یا قتل عام یهودیان در گزارشی که به تاریخ دوازدهم نوامبر نشر شد می نویسد، بین ماه های جون و اگست سال 2014 میلادی، شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) با وحشی گری جنایات جنگی و تصفیه های قومی را در برابر اقلیت های عیسوی، ایزیدی، ترکمن، شباک، شبایان- مندایان و مردم کاکی در شمال عراق در ولایت نینوا انجام داده اند.

در گزارش گفته می شود که به عقیدهء این مرکز، شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) در برابر ایزیدی های عراق مرتکب قتل عام شده اند. نیت و سلسلهء خشونت های داعش در برابر اقلیت های شیعهء شباک و شیعهء ترکمن نیز نگرانی ها را در مورد ارتکاب قتل عام در برابر این گروه ها افزایش داده است.

این گزارش در حالی نشر می شود که جنگ ایتلاف به رهبری امریکا با شورشیان گروهء دولت اسلامی در سوریه و عراق ادامه دارد و کردهای عراق که توسط نیروهای هوایی امریکا حمایت می شوند، روز پنجشنبه 12 نوامبر یک عملیات بزرگ را به خاطر اخذ کنترول شاهراه مهم و مناطق اطراف شهر ایزیدی سنجار در شمال عراق آغاز کرده اند.

شهر سنجار در سال گذشته توسط شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) اشغال شد.

گروهء دولت اسلامی (داعش) که بخش های زیاد عراق و سوریه را اشغال کرده است، ایزیدی ها را پرستش کننده گان شیطان می داند.

مذهب ایزیدی ها عناصری از دین های عیسویت، اسلام و زردشتیزم را در ترکیب خود داشته و حدود نیم ملیون پیرو دارد. در حال حاضر بقایای این گروه در کمپ های بی جا شده گان در منطقهء خودمختار کردستان در شمال عراق جابجا شده اند.

در تابستان سال 2014 میلادی شورشیان گروهء دولت اسلامی حدود پنجهزار مرد و زن ایزیدی را به اسارت گرفتند که تا اکنون حدود دو هزار تن آنها موفق به فرار از نزد داعش شده اند.

گروهء دولت اسلامی در سال گذشته ادعا کرد که شیوهء برده گی را دوباره رایج ساخته است، زنان و دختران ایزیدی را به مثابهء مکافات در برابر کار های شایستهء نظامی و مذهبی در اختیار جنگجویان خود قرار می دهد.

کامرون هودسن (Cameron Hudson) کارشناس موزیم یادبود از هالوکاست یا قتل عام یهودیان می گوید:
"در حالیکه تعداد زیاد زنان و کودکان اختطاف شده توسط داعش هنوز هم در اسارت این گروه قرار دارد، قتل عام در برابر ایزیدی ها ادامه دارد."

کنواسیون 1948 سازمان ملل متحد که قتل عام را تعریف می کند، نیت و تلاش به خاطر از بین بردن کامل و یا قسمی یک ملت، قوم، نژاد و یا گروهء مذهبی را قتل عام خوانده است.

در ماه مارچ سالجاری سازمان ملل متحد گفت، احتمال دارد که شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) به خاطر محو کامل ایزیدی ها قتل عام را مرتکب شده باشند و از شورای امنیت این سازمان خواست موضوع را به محکمهء بین المللی جنایات جنگی محول سازد.

عراق و سوریه هیچ یک عضویت محکمهء بین المللی جنایات جنگی را که در هاگ مستقر است ندارند و تا زمانی سارنوالان نمی توانند در این مورد دوسیهء تحقیقات را باز کنند که هر 15 عضوشورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آن نشده باشد.

XS
SM
MD
LG