لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

سازمان ملل در جوزجان برای عودت کننده‌گان سرپناه و مکتب ساخت


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در شهرک مهاجرین نور آباد ولسوالی آقچه ولایت جوزجان برای ۳۹ خانواده عودت کننده سرپناه و یک باب مکتب اعمار کرد.

فهیم همدرد مسوول بخش مطبوعاتی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان در شمال به رادیو آزادی گفت که این مکتب دارای شش صنف درسی همراه با میز و چوکی و سایر ملحقات ضروری مجهز می‌باشد که در ظرف یک سال
ساخته شده وگنجایش ۲۴۰ شاگرد را در یک وقت دارد.

بگفته آقای همدرد تعمیر این مکتب به هزینه ۱۷۰ هزار دالر امریکایی تکمیل و به بهره برداری سپرده شده است.

وی می‌گوید:

" بخاطر اینکه مهاجرین عودت کننده از کشورهای پاکستان و ایران برای زنده‌گی شان سرپناه نداشتند سازمان ملل مشکلات این‌ها را سنجیده برای شان خانه و مکتب ساخت. و حالا زنده‌گی آرام دارند و اولاد های شان به مکتب می‌روند."

محمد نادر یکتن از شاگردان مکتب شهرک مهاجرین آقچه گفت که آنها از روزیکه از ایران آمده اند در فضای باز درس میخواندند و در زیر خیمه زنده‌گی می‌کردند.

وی می‌گوید حالا که برای شان خانه و مکتب ساخته شده است اظهار خوشی می‌کند و می‌خواهد در آینده داکتر و یا هم انجنیر شود.

محمد نادر افزود:

" ما بسیار خوش هستیم که امروز صاحب سر پناه و صاحب تعمیر مکتب هستیم، آرزو داریم در وطن ما صلح برقرار شود تا ما بتوانیم درس بخوانیم و در آینده داکتر و یا انجنیر شویم."

در این حال باشند گان شهرک مهاجرین نور آباد آقچه از افتتاح مکتب ابراز خرسندی نموده، اما میگویند که از برق، کلينیک صحی و سرک منظم موتر رو محروم هستند.

جلال خان یکتن از باشندگان شهرک مهاجرین نور آباد آقچه گفت:

"از ساختن مکتب خوش هستيم، بچه‌ها درس میخوانند بسیار سهولت است اما برق نداریم سرک موتر رو نداریم، کلينيک صحى هم نداريم. سه سال در مهاجرت بودیم. باز هم جای خوشی است که در وطن خود هستیم."

عودت کننده‌های شهرک نور آباد آقچه از دولت می‌خواهند که در این زمینه نیز توجه لازم نمايد تا برای آنها تسهيلات دسترسی به خدمات ترانسپورتی، صحی و برق فراهم شود.

مسوولان حین بازدید پروژه‌ها وعده دادند تا مشکلات مطرح شده خانواده‌های عودت کننده شهرک مهاجرین نور آباد آقچه را مرفوع سازند.


گزارشگر - محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG