لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

فایز: تظاهرات اخیر در کابل، به هیچ قومی ارتباط نداشت


اعضای ستاد برگزاری اعتراضات گسترده در شهر کابل می گویند، تا زمانی که خواسته های شان برآورده نشود به اعتراضات شان ادامه داده و آن را به یک جنبش ملی مبدل خواهند ساخت.

این تظاهرات از سوی دهها هزار تن در اعتراض به سربریده شدن هفت تن در زابل، به روز چهارشنبه در شهر کابل راه اندازی گردید.

خادم حسین فایز یک عضو ستاد برگزاری این مظاهره روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این تظاهرات ملی و مردمی بود و هیچ ربطی به کدام قوم، سمت یا حزبی نداشت.

وی گفت باید درک شود که نسل امروز فعالیت های خود را در پی شخصیت های سیاسی ادامه نمی دهند بلکه خود آگاهانه تصمیم گرفته و به آن عمل می کنند:

" این یک تظاهرات میلیونی مردمی بود، هیچ ربطی به هیچ قومی نداشت، اما کسانی که در راس حکومت وحدت ملی قرار دارند باید بدانند که نسل امروز نسل آگاهی هستند که نه معامله می کنند و نه هم جنگ بلکه به صورت مدنی اعتراضات شان را تا حدی انجام میدهند که به خواسته های شان رسیده گی شود، تا وقتی که خواست ما برآورده نشود این راه را ادامه میدهم و این را به یک جنبش ملی تبدیل می کنیم. "

آقای فایز گفت، حرف ها در مورد این که این تظاهرات جنبه قومی، مذهبی و سمتی دارد نمی تواند عدالت خواهی آنان را تضعیف کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می شوند که شام روز برگزاری مظاهرات محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه گفت، کسانی که به قدرت نرسیده اند و در انتخابات شکست خورده اند کشته شدن این افراد را بهانه قرار داده و تلاش می کنند تا از این مساله بهره برداری سیاسی کنند.

در همین حال حزب همبستگی ملی افغانستان نیز می گویند، برخی ها تلاش کردند تا به شیوه های مختلف به این حرکت خود جوش مردم جنبه سمتی، قومی و ملیتی بدهند.

سیلی غفار سخنگوی این حزب در صحبت با رادیو آزادی گفت که این افراد در رسیدن به مقاصد شان موفق نشدند:

" این حرکت خود جوش و مردمی بود اما برخی از سیاستمداران و تیکه داران قوم و مذهب تلاش کردند تا این اعتراض را خاموش ساخته و یا به شکلی جنبه قومی، سمتی و ملیتی بدهد که به نظر من موفق به این کار خود نشدند. "

اعتراض کننده ها شعار های عدالت خواهی را سردادند و از حکومت خواسته های شان را در رابطه به تامین امنیت و برخی مسایل دیگر مطرح کردند.

رئیس جمهور غنی در پایان روز چهارشنبه با نماینده های مظاهره کننده ها دیدار کرد و برخی از خواسته های آنان را پذیرفت.

در عین حال رئیس اجراییه حکومت افغانستان با آنکه تظاهرات گسترده بخاطر عدالت خواهی در شهرکابل را حرکت مردمی می خواند، اما می گوید تلاش های بخاطر مطرح کردن خواست های غیر از عدالت خواهی نیز در این مظاهره مطرح شد.

عبدالله عبدالله روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل یکبار دیگر از تعهد حکومت برای عملی شدن وعده ها برای تامین عدالت و امنیت تاکید کرد:

" حرکت به صورت کُل حرکت مردم افغانستان است، اما در این میان کسانی بودند که از حد وحدود هم تجاوز کردند، همچنان دیدید که خواست های دیگری در این مظاهره مطرح شد که مربوط به داد خواهی این چند نفر نمی شد، به همان نسبت یک پیام داشتیم و گفتیم در حالی که حق دارید اما در عین حال در چهارچوب قانون باید کار صورت گیرد، یکبار دیگر تعهد خود و دولت را در راستای عملی شدن خواست های مشروع مردم در چهارچوب امکانات جمهوری اسلامی افغانستان به مردم این کشور اطمینان میدهم. "

ظاهراً این اشاره به مطرح شدن خواست مبدل شدن ولسوالی جاغوری ولایت غزنی به واحد اداری مستقل که در قطعنامه معترضان ذکر گردیده بود، صورت گرفته است.

گفته میشود که تجموع گسترده مردم در تظاهرات بخاطر داد خواهی در رابطه به کشته شدن هفت تن در زابل، در چند دهه اخیر در افغانستان بی سابقه بوده است.

آگاهان نیز تاکید می کنند که مردم می توانند با بسیج شدن شان بدون در نظرداشت تفاوت های قومی، لسانی و مذهبی نمادی از اتحاد باشند و از این طریق به اهداف شان نایل آیند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG