لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

در سالجاری عودت مهاجرین افغان از پاکستان افزایش یافته است


کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان ( یو. ان. اچ. سی. آر) می گوید، در روند بازگشت دواطلبانهء مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان امسال افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته دیده می شود.

دنیا اسلم خان سخنگوی این اداره در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی گفت، از آغاز سال جاری میلادی تا کنون حدود 56 هزار مهاجر افغان به گونهء دواطلبانه دوباره به افغانستان بازگشت کرده اند وی این تعداد را به مراتب بیشتر از تعداد بازگشت کننده های سال گذشته خوانده، می گوید:

"امسال از اول جنوری تا اکنون حدود 56 هزار مهاجر افغان تحت روند بازگشت دواطلبانه ادارهء ( یو. ان. اچ. سی. آر ) به افغانستان بازگشت کرده اند و این تعداد به مراتب اضافه تر از بازگشت کننده های سال گذشته است، سال گذشته حدود 12991 مهاجر افغان به خواست خودشان بازگشت کرده بودند."

به گفتهء کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان، درحال حاضر یک اعشاریه پنج ملیون افغان با داشتن کارت های هویت در سراسر پاکستان زندگی می کنند، در حالیکه براساس گزارش های تایید نشده، حدود یک ملیون افغان دیگر بدون ثبت و راجستر در این کشور اند.

دنیا اسلم خان سخنگوی ( یو. ان. اچ. سی. آر) می گوید، با مهاجرین افغانی که سال گذشته در تماس بوده اند، به نظر می رسید که بنابر مشکلات داخلی در افغانستان مردم بیشتر اعتماد نکرده و به وطن عودت نکرده اند، در سال گذشته افغان ها کمتر حاضر به بازگشت به افغانستان بودند.

دنیا اسلم خان می گوید:

"سال گذشته، وضعیت در افغانستان به گونهء بود که برای مردم روشن نبود، امنیت خوب نبود، انتخابات به درازا کشیده بود، سال بیرون شدن عساکر خارجی بود، این همه باعث شده بود تا مهاجرین سال پیش کمتر به افغانستان رفتند. امسال باوجود که در برخی نقاط افغانستان نا امنی است، اما مردم دواطلبانه و به تعداد زیاد به کشورشان بازگشت کردند."

روند بازگشت دواطبانهء مهاجرین افغان از سال 2002 میلادی تا کنون از سوی ( یو. ان. اچ. سی. آر ) ادامه دارد و این اداره برای هر افغانی که دوباره به کشورش عودت می کند 200دالر امریکایی نیز می پردازد.

پاکستان از سه دهه بدینسو میزبان بیشترین تعداد مهاجرین افغان است.

مهاجرین افغان در ایالت های مختلف پاکستان زنده گی می کنند و بیشتر در ایالت خیبر پشتونخواهء این کشور مستقر اند.

مهاجرین افغانی که در پاکستان زنده گی می کنند همواره از آزار و اذیت پولیس آن کشور شکایت دارند و با آنکه کارت هویت مهاجرین افغان تا ختم سال 2017 میلادی از سوی حکومت و کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان تمدید شده است، اما بر اساس گزارش ها پاکستان، روزانه ده ها مهاجر افغان که بدون اسناد قانونی در آن کشور زنده گی می کنند، توسط مقامات پاکستان رد مرز می شوند.

XS
SM
MD
LG