لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

نذیر احمدزی: تعدادی از وکلا می گویند، ایران با طالبان کمک می‌کند


محمد نذیر احمدزی معاون ولسی جرگه
محمد نذیر احمدزی معاون ولسی جرگه

مقامات محلی در برخی ولایات و نماینده‌های مردم در ولسی جرگه افغانستان ایران را متهم می‌کنند که از چند سال بدینسو در ولایات جنوب و جنوب غربی طالبان مسلح را حمایت می‌کند.

آنان می‌گویند برای سرکوبی گروه داعش حمایت ایران از طالبان مسلح افزایش یافته است و می‌خواهد که توسط طالبان جنگ را بر ضد گروه داعش در افغانستان به پیش ببرد.

سمیع‌الله صمیم نماینده مردم فراه در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که ایران از چندی بدینسو بطور غیر مستقیم طالبان مسلح را تمویل می‌کند.

وی در این مورد گفت:

"رد کرده نمی توانم البته مخالفین مسلح دولت هم از طرف ایران و پاکستان آنها سالهای متمادی تمویل می‌شوند این مسأله دوام دارد و تا حال کمک هایشان قطع نشده است."

آقای صمیم می‌گوید ولایت فراه یکی از مراکز اصلی گروه داعش بوده و باید هرچه زودتر به این موضوع رسیده‌گی صورت گیرد.

از سوی هم فضل محمد صمدیار قوماندان امنیه ولایت فراه این مسأله را تایید کرده می‌گوید که در کنار پاکستان اگر ایران طالبان مسلح را تمویل نکند طالبان توان یک روز مبارزه با نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

آقای صمدیار گفت:

"چند وقت پیش در ولایت فراه جنگ بین طالبان و داعش بود ۵ روز دوام کرد و گفته می‌شود که حامی این جنگ ایران بوده بیشتر من بدین باور هستم که ایران غیر مستقیم بخاطر نابودی داعش بخشی از طالبان را حمایت می‌کند."

این در حالیست که آقای صمدیار فعالیت داعش را در ولایت فراه رد می کند.

در کنار فراه ولایات نیمروز، هلمند و زابل نیز از جمله ولایاتی است که جنگ میان طالبان و گروه داعش در آن جریان دارد.

عطا جان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل به رادیو آزادی گفت، ایران گروهی را که به رهبری ملا اختر محمد منصور در آن ولایت فعالیت می‌کند حمایت کرده و سلاح و مهمات را در اختیار این گروه قرار می‌دهد.

وی افزود:

"کمک‌های ایران با ملا اختر محمد بطور آشکار است ماین‌ها و اسلحه را که ایران می‌فرستد واضح نوشته شده ساخت ایران."

پیش از این نیز مقامات محلی پذیرفته بودند که ایران طالبان مسلح را حمایت کرده و بر ضد داعش از آنها استفاده می‌کند.

سخنان در مورد حمایت ایران از طالبان در حالی مطرح می‌گردد که گروه داعش در ولایت زابل هفت تن از مسافران را سر بریدند و این کار آنها با عکس‌العمل تند مردم روبرو گردیده و مظاهرات گسترده نیز در این مورد از سوی مردم راه اندازی گردید.

از سوی دیگر محمد نذیر احمدزی معاون ولسی جرگه می‌گوید، از مداخلات ایران درافغانستان برای آنها نیز گزارش های رسیده است.

آقای احمدزی گفت:

"یک تعداد وکیل صاحبان در ولسی جرگه یاد آور شدند که ایران مستقیما به طالبان کمک می‌کند و اسلحه به دسترس آنها قرار می‌دهد ما از ایران می‌خواهیم در مورد هر چیزی که نگرانی دارند آنرا با حکومت ما شریک سازند این اعمال آنها غیر قانونی و یک نوع مداخله در امور افغانستان می‌باشد."

آقای احمدزی همچنان می‌افزاید، اگر حکومت ایران از فعالیت‌های داعش نگران است باید این مسأله را با حکومت افغانستان در میان بگذارد نه اینکه بخاطر از بین بردن داعش طالبان مسلح را حمایت نماید.

در همین حال وزارت سرحدات و قبایل افغانستان نیز تایید میکند که بعضاً نا امنی‌ها در مناطق قبایلی از سوی برخی حلقات استخباراتی دامن زده می‌شود و گروه‌های مافیایی نیز در سرحدات فعالیت دارند.

عبدالغفور لیوال معین این وزارت در صحبت به رادیو آزادی چنین گفت:

"در مجموع در شرق، غرب شمال شرق مسئولین با مشکلات مافیایی و امنیتی روبرو است فعالیت قاچاقبران مافیایی کار مردم افغانستان نیست."

به گفته آقای لیوال، حفاظت فزیکی از سرحدات کار نظامیان افغان بوده و اطمینان داد که نظامیان افغان در حفاظت از وطن از هیچ نوع تلاش دریغ نمی‌کنند.

کارشناسان می‌گویند اگر حرفها درمورد حمایت ایران از طالبان مسلح در برابر داعش درست باشد حکومت افغانستان نه تنها با پاکستان که حامی تروریزم گفته می‌شود درگیر است بلکه با ایران هم دست و گریبان می‌شود.

به باور آنان حکومت افغانستان باید این موضوع را جدی گرفته و نگذارد که ایران برای بدست آوردن اهداف خود در برابر حکومت این کشور چالش‌های تازه را به میان آورد.

گزارش - ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG