لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

تاجکستان اعزام عساکر روسی را به سرحدات با افغانستان، رد کرد


با آنکه روسیه از تجمع گروه های تروریستی در امتداد سرحدات کشورهای مستقل مشترک المنافع ابراز نگرانی می کند، اما به گفتهء یک مقام ارشد این کشور، کنترول مسکو بر مرز های این کشور ها به ویژه تاجکستان در حال حاضر شامل اجندا نیست.

روسیه و متحدان منطقه ای اتحادشوروی سابق بار ها از افزایش فعالیت شورشیان اسلامگرا در نزدیک سرحدات کشورهای آسیای میانه از افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

معاون وزیر دفاع روسیه یوری بوریسوف ماهء گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که نمی تواند تصمیم اعزام محافظان سرحدی روسیه را به تاجکستان رد کند.

وی در آنزمان گفته بود که این نیروها به هدف تامین امنیت مرز های تاجکستان با افغانستان به آن کشور فرستاده خواهند شد، اما الکساندر مانولیف هماهنگ کنندهء خدمات سرحدی کشورهای مستقل مشترک المنافع روز پنجشنبه گفت که چنین طرح که عساکر روسی برای محافطت از سرحدات تاجکستان گماشته شوند، وجود ندارد.

در همین حال طاهر سفر خبرنگار بخش تاجکستان رادیو آزادی می گوید، با آنکه روسیه بار ها پیشنهاد فرستادن نگهبانان مرزی اش را به تاجکستان ابراز کرده، اما با جواب رد مقامات در دوشنبه روبرو شده است.

طاهر سفر می گوید:

"روسیه بارها مساله بازگشت به مرز های تاجکستان را مطرح کرده است، اما مقامات تاجکستان می گویند، نیاز به نگهبانان روسی در مرزهای این کشور دیده نمی شود و اگر روسیه می خواهد در تامین امنیت در مرز میان تاجکستان و افغانستان همکاری کند، بهتراست تجهیزات نظامی را برای نظامیان تاجکستانی فراهم کند، نه اینکه عساکر اش را به مرز بفرستد."

اردوی روسیه تا سال 2005 میلادی براساس توافق که با مقامات محلی تاجکستان صورت گرفته بود، در مرز های آن کشور گزمه می کرد.

الکساندر مانولیف هماهنگ کنندهء خدمات سرحدی کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد شورای نگهبانان مرزی کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت، تخمین ها نشان می دهد که حدود چهارهزار و پنجصد شبه نظامی و تروریست در نزدیک کشورهای مستقل مشترک المنافع در مناطق مرزی افغانستان تجمع کرده اند.

به باور وی تهدید جدی برای بی ثبات ساختن این کشور ها وجود دارد که باید جلو آن گرفته شود.

با آنکه آقای مانولیف جزیات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که براساس اطلاعات رسیده به آنها، گروه های شورشی در حال پیشروی در مرز های تاجکستان و ترکمستان اند.

اما طاهر سفر به نقل از مقامات روسی و گزارش های رسیده می گوید، تهدید در حال حاضر آنقدر جدی نیست که گروه های تروریستی بتوانند از افغانستان به تاجکستان راه بیابند.

طاهر سفر گفت:

"مقامات روسی بار ها گفته اند، با وجود که تعدادی زیاد تندروان از جمله اعضای گروهء دولت اسلامی در مرز میان تاجکستان و افغانستان رخنه کرده اند، اما خطر رخنه آنها به تاجکستان دیده نمی شود و در صورت حرکت و پیشروی آنها بسوی مرزهای این کشور، روسیه حاضر است تا در مبارزه با آنها، نظامیان تاجکستان را همکاری کند."

در حال حاضر یک پایگاه نظامی روسیه موسوم به 201 که در آن شش هزار عسکر روسی مستقر اند، در تاجکستان قرار دارد.

تاجکستان در 2013 میلادی روی یک معامله با مسکو توافق کرد که براساس آن عساکر بیشتر روسی در این پایگاه ها مستقر شدند.

مسکو همچنان دارای یک پایگاهء هوایی نظامی در قرغزستان کشور همسایهء تاجکستان است.

جنگ های داخلی تاجکستان در بین سال های 1992 و 1997 میلادی از خود ده ها هزار کشته بجا گذاشت

XS
SM
MD
LG