لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

وزارت داخله افغانستان، پوسته های امنیتی را در شاهراه ها افزایش میدهد


پس از افزایش نا امنی ها و گروگان گیری ها در شاهراه کابل - قندهار، وزارت داخله افغانستان می گوید که پوسته های امنیتی در شاهراه ها را افزایش میدهد.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که تامین بیشتر امنیت در شاهراه ها مهم بوده و بزودی برنامه های در این زمینه عملی خواهد شد.

وی با تایید مشکلات امنیتی در برخی شاهراه های کشور گفت که نگرانی مردم در این رابطه را جدی می گیرند:

" ما برای تامین امنیت شاهراه ها به خصوص در ساحات خاک افغان، گیلان و جاغوری برای تقویه پولیس محلی در آن ساحات نیز اقدامات را روی دست داریم. همچنان برای تعدد پوسته های امنیتی و همچنان در ساحات آسیب پزی برای عملیات ها بر نامه های داریم. هنوز هم در برخی ساحات ما مشکلات داریم که تلاش ما همین خواهد بود تا به زودی حل شود. "

آقای دانش افزود که در صورت نیاز، از وزارت دفاع افغانستان نیز برای تامین امینت بهتر در شاهراه ها خواهان کمک خواهند شد.

این درحالیست که در کنار دزدان مسلح در مسیر شاهراه کابل - قندهار و برخی شاهراه های دیگر، ماین های کنار جاده، درگیری ها میان نیروهای امنیتی و مخالفین مسلح و اختطاف مسافرین توسط مخالفین مسلح به یک نگرانی جدی مبدل شده است.

در تازه ترین مورد، طالبان مسلح دوازده مسافر را به اتهام اینکه در چوکات پولیس محلی فعالیت دارند در ولایت پکتیا ربودند.

ماه گذشته مخالفین مسلح مربوط به گروه دولت اسلامی یا داعش شماری از افراد را در ولسوالی گیلان ولایت غزنی اختطاف نموده و سپس هفت تن آنان را در ولایت زابل سر بریدند.

در همین حال سی و یک مسافر، حدود هشت ماه پیش هنگام سفر در مسير شاهراه کابل - قندهار در ولسوالی شاجوی ولایت زابل از سوی افراد مسلح ناشناس ربوده شدند.

پس از گذشت چند ماه، ۱۹ تن از آنان رها و هشت تن دیگر شان روز چهار شنبه توسط نیروهای امنیتی افغان نجات داده شدند.

با شدت گرفتن نا امنی های اخیر در مسیر شاهراه‌ های کشور و افزایش گروگان گیری در این مسیرها، نگرانی‌ها جدی مردم برانگیخته شده است.

دو تن از مسافران در مورد امنیت شاهراه ها نظریات و خواست های شان را چنین بیان کردند:

" راه های سالنگ، کندز تخار، دشت قعله، مزار، شبرغان، میمنه و جای دیگر خطرات زیاد است، از کسی پول می گیرند کسی را دزد می برد و کسی را هم طالب، راه ها مشکلات زیاد دارد. "

" از دولت خود می خواهم که همین راه را امن بسازد تا آرام برویم و آرام بیاییم ما از دولت امنیت می خواهیم. "

از سوی هم رییس جمهور اشرف غنی گفته است که دشمنان افغانستان توان رویارویی با نیروهای امنیتی افغان را نداشته و دست به گروگان گیری در شاهراه میزنند و افراد بی گناه را به قتل میرسانند.

آقای غنی روز چهارشنبه تاکید نمود که برای تامین امنیت شاهراه های کشور از تمامی امکانات دست داشته استفاده خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG