لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

وزیری: لازم است تا علیه گروه های تروریستی در خاک پاکستان اقدام صورت گیرد


در ادامه نا امنی ها در افغانستان مقامات حکومتی یک بار دیگر روی فشار های بین المللی بالای پاکستان تاکید کرده می گویند، این کار برای تامین امنیت در منطقه موثر می باشد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، برای تمام جهان این مساله روشن گردیده که به شمول شبکه حقانی مراکز تمام گروه های تروریستی در پاکستان بوده و لازم است تا علیه آنان اقدام صورت گیرد:

" این یک گپ ضروری است که پس از این باید به شبکه حقانی و دیگر گروهای تروریستی که از خاک پاکستان بر افغانستان نارامی ایجاد کرده و جنگ می کنند اجازه داده نشود که از آنجا ناامنی ها را دامن بزنند تا در منطقه امنیت تامین گردد. "

روزنامه داون پاکستان نوشته است که جنرال راحیل شریف ممکن در جریان این سفر با خواسته های جدی مقامات امریکایی مواجه گردد.

این روزنامه در مطلبی در این مورد نوشته است که افزایش حملات مخالفین مسلح دولت در افغانستان نگرانی های امریکا را در رابطه به افزایش فعالیت های شبکه حقانی به همراه داشته است.

نویسنده روزنامه گفته است که تاخیر در گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح نیز بر نگرانی های امریکا افزوده و این مساله بر نتایج سفر راحیل شریف به امریکا تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

انتظار می رود که جنرال راحیل شریف لوی درستیز پاکستان در ماه جاری میلادی به امریکا سفر کند.

پیش از این نیز ایالات متحده امریکا بر پاکستان انتقاد کرده که در زمینه مبارزه با شبکه حقانی که عامل بیشترین حملات بر نیروهای خارجی و افغان محسوب می شود کاری لازم انجام نداده است.

نظامیان پاکستانی سال گذشته در مناطق قبایلی آن کشور حملات گسترده را آغاز کرد اما حکومت افغانستان گفت که در خصوص این عملیات با مقامات افغان هماهنگی نشده و شماری زیادی از مخالفان مسلح دولت وارد افغانستان گردیدند.

حکومت افغانستان پاکستان را متهم به سیاست دوگانه در قبال این کشور کرده و میگوید که اسلام آباد در پروسه صلح با کابل همکاری صادقانه نمیکند.

اما نواز شریف صدراعظم پاکستان چند روز پیش گفت که پاکستان نمی تواند در عین زمان هم طالبان را بکشد و هم آنان را برای مذاکرات حاضر سازد.

از سوی هم شماری از کارشناسان می گویند، پاکستان حالا به تاثیرات منفی سیاست دوگانه اش پی برده و این کارش نه تنها در سطح جهان بلکه در داخل پاکستان نیز بالای حکومت آن کشور فشار ها را بیشتر می سازد.

امرالله امان یکتن از این کارشناسان:

" آنها در هراس این هستند که در پاکستان یک قیام ملی شود تا آنها از دهشت افگنی و مداخلات خارجی و اقتصاد خود را پایین آوردن و همچنان دروازه های اقتصادی بروی شان بند کرده برای پاکستان هم مجبور هستند که آنها را تحت تاثیر خود بیاورند و بتوانند یک راه صلح برای افغانستان پیدا نمایند. "

کارشناسان همچنان می گویند، پاکستان در خاک خود تنها برضد آن عده از گروه های تروریستی می جنگد که آنان را تهدید برای خود می داند.

آنان پیشنهاد می کنند که فشار آوردن از طریق یک اجماع منطقوی و بین المللی بالای پاکستان یکی از اقدامات خوب برای حل چالش های فعلی در افغانستان خواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG