لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

پاکستان از وزیر خارجهء هند برای اشتراک در کنفرانس"قلب آسیا" دعوت کرد


خانم سوشما سوارج (Sushma Swaraj) وزیر خارجهء هند
خانم سوشما سوارج (Sushma Swaraj) وزیر خارجهء هند

یک مقام ارشد وزارت خارجهء پاکستان گفته است، برای خانم سوشما سوارج (Sushma Swaraj) وزیر خارجهء هند و 25کشور دیگر جهان دعوت نامه های اشتراک در یک کنفرانس مهم منطقوی در مورد افغانستان فرستاده شده است.

قرار است کنفرانس "قلب آسیا" به تاریخ هفتم و هشتم ماه دسامبر سالجاری میلادی در شهر اسلام آباد دایر شود و انتظار می رود در آن نماینده گان کشورهای آذرباییجان، چین، ایران، قزاقستان، قرغزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحدهء عرب اشتراک کنند.

در کنفرانس "قلب آسیا" در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث می شود و تمرکز عمده بالای مساعدت با این کشور جنگزده خواهد بود.

کنفرانس قلب آسیا می تواند یک زمینه برای دو کشور رقیب هند و پاکستان نیز محسوب شود.

یک دیپلومات هندی که از افشای نامش خودداری کرده در صحبت با روزنامهء اکسپرس تربیون تایید کرده است که هند دعوتنامهء پاکستان را در مورد اشتراک در کنفرانس "قلب آسیا" دریافت کرده است، ولی تا هنوز در مورد اشتراک وزیرخارجهء هند در آن تصمیم نگرفته است.

اما وی گفته است، هند در نظردارد با اعزام یک هیات عالیرتبهء این کشور که در راس آن وزیر خارجه قرار خواهد داشت، به این کنفرانس اعتبار بیشتر دهد.

کنفرانس "قلب آسیا" می تواند یک زمینه برای صحبت های بین هند و پاکستان محسوب شود که در این اواخر با سکته گی های مواجه شده است.

روابط بین هند و پاکستان بعد از لغو مذاکرات در سطح مشاوران امنیت ملی دو کشور با تنش های مواجه شد.

نسبت عدم موافقت در مورد آجندای گفتگوها که توسط اسلام آباد پیشنهاد شده بود و یک ملاقات برنامه ریزی شدهء سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان با جدایی طلبان کشمیر، مذاکرات بین مشاوران امنیت ملی هند و پاکستان لغو شد.

هندوستان همچنان پاکستان را متهم می کند که از آتش بس نافذ شده تخطی کرده است و در رویداد های اخیر در مناطق جمو وکشمیر دست دارد.

نریندرا مودی صدراعظم هند و نواز شریف صدراعظم پاکستان که در ماه سپتامبر برای اشتراک در اسامبلهء عمومی سازمان ملل متحد به شهر نیویارک رفته بودند، با وصف آنکه در یک هوتل بودند، با هم ملاقات نکردند.

آخرین باری که این دو صدراعظم با هم ملاقات کرده اند در ماه جولای سالجاری میلادی در شهر اوفا در روسیه بود. اما چنین به نظر می رسد که اینک نریندرا مودی بعد از آنکه حزب بر سراقتدار وی در انتخابات ایالات بهار هند شکست خورده است، آماده آن باشد که با پاکستان گفتگو کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:12 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG