لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

درگیری بین دو گروه طالبان، در زابل ادامه دارد


مقامات ولایت زابل می گویند، جنگ و درگیری میان گروه های رقیب طالبان در سه ولسوالی این ولایت جریان دارد.

گل اسلام سیال سخنگوی والی زابل دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت، از سه روز به این سو، جنگجویان گروه ملا اختر محمد منصور و طرفداران ملا محمد رسول در ولسوالی های خاک افغان، ارعنداب و دای چوپان بین هم درگیر جنگ اند:

" تاکنون گروه اختر محمد منصور 47 جنگجوی گروه دادالله منصور را کشته، 18 تن شان را اسیر گرفته و از نزد آنها اسلحهء ثقیل مانند، ده شکه و پیکا ها و همچنان لند کروز ها هم بدست آورده اند. گروه منصور دادالله توانسته که 13 تن از جنگجوی گروه ملا اختر محمد را بکشند. "

در این میان، ملا عبدالمنان نیازی که خود را به گروه ملا محمد رسول منسوب می داند و سخنگوی آن گروه معرفی می کند، از محل نا معلومی در صحبت تیلفونی با رادیو آزادی، جنگ در سه ولسوالی زابل را تایید کرد و ملا اختر محمد منصور را متهم نمود که حمایت ادارات استخبارات منطقه را با خود دارد:

" این حملات همه از سوی طرفداران اختر محمد منصور آغاز شده که از حمایت افراد مسلح هزاره که در جمع آنها دو مشاور نظامی سپاه پاسدار نیز شامل اند، برخوردار بوده و اختر محمد منصور از آنها پول زیاد گرفته است. عملیات ادامه دارد و دیروز اجساد آنها هم در میدان جنگ افتاده بود. "

هر دو سخنگویان گفتند که در این درگیری ها حدود 80 جنگجو از هر دو گروه کشته شده اند.

در این میان یک قوماندان ارشد گروه طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور که نخواست نامش افشا شود به خبرگزاری رویترز گفته است که در زابل بر علیه آنها جنگجویان ملا داد الله منصور می جنگند که حمایت حدود 400 تن از جنگجویان مسلح ازبک را با خود دارد.

به گفتهء این منبع، جنگجویان خارجی مربوط به گروه داعش اند و گروه داعش در ولایت زابل، به طرفداری ملا داد الله منصور می جنگند.

اما ملا عبدالمنان نیازی این ادعا را رد کرده هشدار داد که آنها جلو فعالیت همه جنگجویان مربوط به ملا اختر محمد منصور را در افغانستان، خواهند گرفت.

ملا اختر محمد منصور پس از تایید مرگ ملا محمد عمر خود را به حیث رهبر طالبان اعلان کرد.

اما اکثریت اعضای شورای کویته به او بیعت نکردند و عدهء آنها اخیراً ملا محمد رسول را به حیث رهبر طالبان تعیین کردند.

XS
SM
MD
LG