لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

اختلافات داخلی در بین طالبان بیشتر از هر زمان دیگر اوج گرفته است


ملا محمد رسول که در ولایت هرات خودش را رهبر طالبان اعلان کرد
ملا محمد رسول که در ولایت هرات خودش را رهبر طالبان اعلان کرد

اختلافات درونی گروهء طالبان بیشتر از هر زمان دیگر حالا اوج گرفته است. شدت این اختلافات زمانی به وضاحت بیشتر دیده شد که ملا محمد رسول، یکی از قوماندانان طالبان روز شنبه در تجمع بزرگ هوخواهانش، ملا اختر محمد منصور را به قتل ملا عمر و وابسته گی به ادارهء استخبارات پاکستان متهم کرد.

سخنان تند ملا محمد رسول در بارهء رقیبش ملا اختر محمد منصور بیانگر عمق اختلافات میان این دو رهبر گروه انشعاب کردهء طالبان است.

ملا محمد رسول که شنبهء گذشته در هرات خود را رهبر گروه طالبان معرفی کرد، به طور آشکار اختر محمد منصور را مسوول قتل ملا عمر رهبر پیشن طالبان دانست.

چهار ماه پیش هنگامی که خبر مرگ ملا عمر افشا شد، گروهی از طالبان در کویتهء پاکستان گردهم آمدند و به اختر محمد منصور به حیث رهبر جدید شان بیعت کردند.

سپس جمع دیگری از طالبان با این تصمیم مخالفت نشان دادند و به این ترتیب گروه طالبان به دو دسته تقسیم شد.

روز شنبه گذشته، ملا محمد رسول در جمع بزرگی از هواخواهان خود در شیندند ولایت هرات گفت، امارت اسلامی را به کسانی که نادان و جاهل اند رها نخواهد کرد.

طالبان در شیندند پیش ازین هم گردهمایی های مشابه را سازماندهی کرده بودند، اما ظاهرآ هدف تجمع روز شنبه آنها جلب حمایت بیشتر از ملا محمد رسول و شاید هم یک نمایش قدرت بود.

در همین تجمع ملا عبدالمنان نیازی که به حیث معاون ملا رسول معرفی شد، اعلامیهء را به خوانش گرفت که در آن ملا اختر محمد منصور به قتل ملا عمر متهم شده است.

و اما سخنگویان گروه به رهبری ملا اختر محمد منصور که در گذشته با رسانه ها در تماس شده و با عجله مسوولیت رویدادهای امنیتی را به دوش می گرفتند، تا به حال به همین موضوع مشخص واکنش نشان نداده اند.

این خاموشی را نمی توان نشانهء از رضایت پیروان ملا اختر محمد منصور تعبیر کرد، زیرا در دیگر نقاط آنها عملآ درگیر برخوردهای مسلحانه با طرفداران ملا محمد رسول اند.

گزارش ها از زابل می رسانند که افراد مسلح وابسته به این دو گروه در ولایت زابل باهم درگیری شدید کرده اند.

به اساس گزارش ها درین برخوردهای مسلحانه که در ارغنداب و خاک افغان رخ داده اند، بیش از پنجاه نفر از دو طرف درگیر کشته شده اند.

طالبان به رهبری اختر محمد منصور که با داعش اعلان جنگ کرده اند،در بارهء زابل گفتند که آن ها با آن عده قوماندانان طالب درگیر شده اند که طرفدار داعش استند.

همزمان با این ملا محمد رسول در تجمع روز شنبه در شیندند، داعش را برادر خطاب کرد، ولی از این گروه خواست که در بیرون از افغانستان فعالیت کند.

اختلافات میان طالبان شاید هم به تقسیم شدن این گروه به دو دسته خلاصه نشود.

به وجود آمدن دستهء سوم طالبان نیز دور از امکان نیست.

نصر الله ستانکزی، تحلیگر سیاسی و استاد فاکولتهء حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل اینگونه پیش بینی می کند:

"آنها به طور مشخص به دو گروه تقسیم شده اند. باور من اینست که دستهء سوم نیز درین میان شاید ظهور کند. به این معنی که گروه نو ظهوربا حفظ بی طرفی هردو رهبر را نخواهد پذیرفت و سرانجام رهبر خود را تعیین خواهد کرد. مسالهء دیگر اینست که تحریک طالبان به مفهوم یک گروه واحد دیگر وجود ندارد. نکتهء سوم اینست که انشعاب طالبان به چندین دسته می تواند نشانهء از ضعف و زمینگیر شدن آنها تعبیر شود، البته در صورتی که حکومت افغانستان بتواند به شکل متحد برعلیه آنها اقدام کند."

از سوی دیگر پاشیدن طالبان به چندین گروه، پروسهء مذاکرات صلح را نیز پیچیده تر ازگذشته می سازد.

شورای عالی صلح افغانستان نیز گفته است، به هر اندازهء که جناح های درگیر در افغانستان بیشتر شود، به همان اندازه پیش بردن مذاکرات صلح با آنها دشوارتر می شود.

XS
SM
MD
LG