لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

حزب شورای کنگرس، خواهان بررسی قضیه سنگسار رخشانه شد


حزب شورای کنگرس افغانستان حادثه سنگسار رخشانه را تکان دهنده خوانده و خواهان بررسی جدی این قضیه است.

حمیده وردک رییس این حزب در نشست عدالت خواهی برای رخشانه به روز یکشنبه در کابل گفت، سنگسار رخشانه نه تنها افغانستان بلکه تمام جهان اسلام را زیر سوال می برد.

وی گفت عاملین این قضیه باید هرچه عاجل دستگیر و به پنجه قانون سپرده شوند:

" خواست من از حکومت وحدت ملی، خواست من از حقوق بشر افغانستان، خواست من از نهاد های مربوط دفاع از حقوق زنان اینست که هرچه زودتر قضیه رخشانه و قضیه فرخنده را بررسی کنند و عاملین قضیه را شناسایی کرده به پنجه قانون بسپارند. "

این در حالیست که حکومت افغانستان دستور داده تا این قضیه به گونه جدی بررسی گردد.

همچنان رئیس اجراییه افغانستان گفته است که حکومت در این مورد پاسخگو خواهد بود.

واکنش و انتقاد های شدید نسبت به سنگسار رخشانه پس از آن بلند شد که رادیو آزادی حدود یک هفته قبل ویدیوی را نشر کرد که در آن دیده می شود یک دختر جوان به اتهام داشتن رابطه نامشروع در ولایت غور به طور بی رحمانه سنگسار می شود.

در این تصویر دو دقیقه یی دیده می شود که یک گروه از مردان بر این دختر سنگ پرتاب می کنند.

از سوی هم اجتماع زنان افغانستان می گوید، بخاطر جلوگیری از قضایای مشابه قتل فرخنده و سنگسار رخشانه باید قدم های جدی تر برداشته شوند.

فتانه گیلانی رئیس این نهاد که در نشست عدالتی خواهی برای رخشانه حضور داشت گفت که عالمان دین،بزرگان و آگاهان باید در روشن ساختن اذهان عامه در کشور تلاش کنند:

" ده ها بار، هزار ها بار در طول سیزده سال صدا کردم که باید پروگرام های سالم گرفته شود برای زنان افغانستان، پروگرام های بنیادی، اسلامی و افغانی گرفت شود، پروگرام های بنیادی اقتصادی گرفته شود برای زنان و دختران گرفته شود. "

شماری از مردم انتقاد کرده می گویند که حکومت در پیگیری قضایای از این دست توجه جدی نمی کند.

آنان با اشاره به تاخیر مجازات قاتلین فرخنده می گویند که پیگیری جدی این قضایا می تواند در جلوگیری از اتفاقات مشابه موثر باشد.

به باور آنان اگر حکومت وحدت ملی در رابطه به چنین مسایل سطحی برخورد کند اعتبار اش را نزد مردم از دست خواهد داد.

گزارشگر: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG