لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

وزارت اقتصاد: 36 درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر زنده گی می کنند


گزارش تحلیلی در مورد وضعیت فقر در افغانستان در حالی به نشر میرسد که کمک های جهانی با این کشور کاهش یافته و حکومت نیز در رابطه به فراهم ساختن زمینه کار برای مردم کوتاه آمده است.

اما وزارت اقتصاد افغانستان می گوید که این گزارش به آنان کمک خواهد کرد تا برای از بین بردن فقر در کشور برنامه های مشخص را روی دست گیرند.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد روز یک شنبه در کابل گفت با وجود انکشافات اقتصادی در وضعیت فقر در کشور تغییر ایجاد نگردیده و هنوزهم 36 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زنده گی می کند:

" گزارش تحلیلی در مورد وضعیت فقر درکشور بر اساس دو سروی ملی خطرات و آسیب پذیری 2007-2008 و 2011 -2012 صورت گرفته است هدف آن شناسایی نیاز های مردم و طرح برنامه های موثر می باشد. "

به اساس گزارش ها، افزایش ناامنی ها در نقاط مختلف کشور، افزایش جرایم سازمان یافته، بیکاری، فرار جوانان و فرار سرمایه از کشور، و برخی موارد دیگر را از عوامل عمده فقر در افغانستان عنوان شده اند.

در این حال بانک جهانی از ادامه کمک های این بانک با افغانستان اطمینان داده میدهد.

روبرت جی سام رئیس این بانک گفت که تلاش خواهند کرد تا میزان فقر در افغانستان کاهش یابد:

" اجازه دهید تا یکبار دیگر به شما اطمینان دهم که بانک جهانی با افغانستان کمک میکند تا میزان فقر کاهش یافته و افغانستان با ثبات گردد. کمک های ما در بخش های چون زیربنا ها، اصلاحات، انکشاف دهات، صحت و آموزش در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت. من اقدام حکومت افغانستان را ستایش می کنم که میزان فقر را مشخص میسازد. ما در خصوص عملی شدن آجندای کاهش فقر در افغانستان همکار خواهیم کرد. "

قبل از این نیز گزارش های منتشر شد که فقر و بیکاری در افغانستان باعث شده تا مردم این کشور با مشکلات گوناگونی دچار شوند.

کارشناسان افغان می گویند که حکومت برای مهار نمودن فقر و از بین بردن بیکاری در کشور باید مبارزه جدی در برابر فساد، معافیت از قانون و سوء استفاده از قدرت را در اولویت برنامه های کاری اش قرار دهد.

گزارشگر: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG