لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

لوی څارنوالی: از هر راه ممکن قرضه های کابل بانک را جمع آوری میکنیم


لوی څارنوالی افغانستان می گوید که شماری زیادی از مقروضین کابل بانک به اداره تصفیه کابل بانک مراجعه کرده و بیشترین حصه قرضه های شان را پرداخته اند.

محمد آصف فیاض سخنگوی این اداره روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، لوی څارنوالی در هر صورت پول های کابل بانک را از نزد مقروضین جمع و به حساب بیت المال حکومت خواهد پرداخت:

" لوی څارنوالی قبل از این نیز بر اساس خواست های مقامات حکومتی گزارش های شان را ارائه کرده اند و به جمع آوری تمام قرضه ها از مقروضین و پرداخت آن به حساب حکومت در هر صورت آن متهد است. "

آقای فیاض این اظهارات را در حالی مطرح می کند که قبل از این ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه قرارداد عقد شده میان وزارت شهر سازی و خلیل الله فیروزی رییس عامل کابل بانک پیشین که در قید به سر می برد را لغو اعلام کرد.

قبل از این وزارت شهر سازی افغانستان با این زندانی مقروض قرار داد ساخت یک شهرک بنام "سمارت سیتی" را به امضا رسانید اما این عملکرد با واکنش تند آگاهان امور حقوقی و مردم روبرو شد.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان که به روز شنبه نشر شد از اداره لوی څارنوالی خواسته شده که به زودترین فرصت گزارش اش را در مورد تطبیق حکم محکمه بر محکومین کابل بانک پیشین ارائه کند.

در این اعلامیه همچنان به اداره تصفیه کابل بانک دستور داده شده که زمینه انتقال شصت و هشت جریب زمین تخصیص داده شده از سوی خلیل فیروزی به هدف ساخت پروژه وزارت شهرسازی را مطابق قانون به کابل بانک در مقابل جبران قرضه، بررسی نموده و در رابطه پیشنهادات اش را به زودی ارائه کند.

اما اداره تصفیه کابل بانک از صحبت در این مورد خود داری کرد.

شماری از آگاهان مسایل حقوقی می گویند که این مسایل، بیانگر نبود هماهنگی میان مقام های حکومت است.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" نشر این اعلامیه روشنی بیشتر بر این موضوع انداخت و این است که هماهنگی لازم در سطح رهبری حکومت وجود ندارد، نتیجه این مساله خطرناک است و می تواند اعتبار حکومت را در مجموع از بین ببرد. "

شماری از مردم نیز انتقاد کرده می گویند که در برخی موارد مقام های حکومت وحدت ملی در مورد یک موضوع مشخص صدا های متفاوت را بلند می کنند.

آنان می گویند که رئیس جمهور غنی در روز های اول کار حکومت وحدت ملی با مردم تعهد کرد که در برابر فساد مبارزه می کند و به گونه مشخص قضیه کابل بانک را به گونه شفاف مورد بررسی قرار میدهد و اختلاس کننده گان آن را مجازات خواهد کرد و پول های کابل بانک را دوباره خواهد گرفت.

به گفته آنان اکنون نیاز است تا به این وعده ها جامه عمل پوشانیده شود.

مردم تاکید می کنند که اگر این وعده ها عملی نشود، به حکومت و تعهدات آن اعتماد نخواهد کرد.

گزارشگر: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG