لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

رئیس جمهور ترکمنستان، دستور آغاز کار پایپلاین تاپی را صادر کرد


قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان به شرکت های دولتی دستور داده تا کار ساخت یک پایپ لاین مهم گاز را آغاز کنند، خط لولۀ که قرار است گاز ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان و هند انتقال دهد.

به گزارش رسانه های دولتی ترکمنستان، بردی محمدوف به شرکت های ترکمن گاز و ترکمن گاز نفت ستروی دستور داده که کار اعمار بخش از خط لوله گاز را که از خاک ترکمنستان باید بگذرد، در ماه دیسمبر آغاز کنند.

تخمین زده می شود که پایپلاین گاز موسوم به تاپی یا ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند با طول ۱۸۰۰ کیلومتر و هزینۀ بیش از ده میلیارد دالر امریکایی ساخته شود.

غلام حبیب داکتر اقتصاد در صحبت تلیفونی با رادیو آزادی گفت که اعمار این پایپلاین از لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی برای افغانستان مهم است:

" پایپلاین که از افغانستان عبور می کند، این جا ایجاد کار می کند. از جهت سیاسی اش هم برای ما خیلی مهم است به دلیل این که یک منافع مشترک با پاکستان، ترکمنستان و دیگر کشورها به وجود می آید. از نگاه امنیتی هم برای ما با ارزش است برای این که دولت مجبور است امنیت این راه را بگیرد به هر رقمِ که باشد، امکان دارد با پاکستان یک جا امنیتش را بگیرد از آن طرف با ترکمنستان، پس از سه جهت برای افغانستان مهم است. "

داکتر حبیب می گوید: ایجاد منافع مشترک اقتصادی میان افغانستان و پاکستان می تواند وضعیت امنیتی افغانستان را نیز بهبود بخشد.

او این موضوع را با یک مثال از اروپا بیشتر توضیح داده گفت: " آلمان و فرانسه را در اروپا ببینید. آن ها در ستراستبورگ چندین جنگ را به پیش بردند. وقتی که منافع مشترک میان فرانسه و آلمان به وجود آمد، موضوع ستراسبورگ بیخی فراموش شان شد. اگر در افغانستان هم همین قسم یک منافع مشترک به وجود بیاید، بسیار امکان دارد که پاکستان دست به اعمالی که فعلاً می زند، دیگر نزند. به خاطر این که باز آن جا صرفاً دولت پاکستان نقشش را بازی نمی کند، بلکه سرمایه داران آن کشور نیز کوشش می کنند که به موضوع اقتصادی صدمه وارد نشود. "

به گزارش رسانه های دولتی ترکمنستان انتظار می رود که خط لوله گاز تاپی - با ظرفیت سالانۀ ۳۳ میلیارد متر مکعب - تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به طور کامل به فعالیت آغاز کند.

به اساس معلومات وزارت معادن و پطرولیم افغانستان، پروژۀ تاپی در افغانستان برای بیش از پنج هزار نفر کار ایجاد خواهد کرد.

همچنین به اساس گزارش ها، افغانستان سالانۀ حدود سه صد میلیون دالر از بابت انتقال گاز از خاک این کشور به دست خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG