لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

یک بنیاد فرهنگی و آموزشی بنام حامد کرزی گشایش یافت


حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان می گوید که این بنیاد برای فراهم آوری زمینه آموزش جوانان افغان که استعداد دارند اما پول ندارند، کار خواهد کرد.

حامد کرزی در مراسم افتتاح این بنیاد در حالی که اعضای کابینه حکومت اش به شمول وزیران و والیان در آن شرکت داشتند روی غیر سیاسی شدن این بنیاد تأکید کرده گفت:

" فراهم آوری زمینه تحصیلات عالی و تعلیم به جوانان کشور ما که صاحب استعداد اند و کشور استند و کوشا استند اما بی بضاحت استند. زمینه سازی جوانان با استعداد از طریق بنیاد مطلق غیر سیاسی است و در خدمت سراسر کشور است."

آقای کرزی گفت، زمانیکه در آخرین روز های دوره ریاست جمهوری قرار داشت بخاطر ایجاد چنین بنیاد برای وی پیشنهاد صورت گرفته بود تا با افرادیکه در حال فراگیری تعلیم در کشور اند، کمک کند.

آقای کرزی فراهم سازی زمینه تعلیم و تحصیل برای افراد مستعد، بی واسطه، نادار و معرفی بزرگان، علما، ادیبان کشور را از طریق راه اندازی سیمینارها و محافل از اهداف دیگر این بنیاد عنوان کرد.

حامد کرزی در ۲۹ سپتمبر سال گذشته قدرت را به رییس جمهور اشرف غنی واگذار کرده گفت که به حیث یک خدمت گار به مردم در داخل کشور فعالیت خواهد کرد و به اندازه توان اش افغان ها را کمک و همکاری میکند.

هر چند هیئت مدیره بنیاد حامد کرزی تاکنون برگزیده نشده است، اما رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین امنیت ملی که همکار نزدیک حامد کرزی خوانده میشود گفت که تلاش میکنند از طریق نهاد های ملی و بین‌المللی برای این بنیاد کمک مالی جمع آوری کنند.

آقای سپنتا گفت که شماری از کشور ها و تعدادی از سرمایه گذاران افغان نیز وعده همکاری کرده اند.

در این میان شماری از شاگردان مکاتب میگویند که در شرایط کنونی ایجاد چنین بنیاد که در بخش آموزش فعالیت کند یک نیاز می باشد و میتواند در تقویت نظام تعلیمی کشور کمک کند:

"نام من سید مصور است در صنف دوازدهم استم ایجاد چنین بنیاد در افغانستان یک کار بزرگ است اینکه افراد بی بضاحت بتوانند به یک کشور دیگر بروند به تحصیلات اش ادامه دهند. حامد کرزی که اینکار را کرده است این کار وی قابل ستایش است."

" به نظر من این بسنده نیست بلکه باید تمام بزرگان ما و کسانیکه در حکومت سهیم استند همچو اقدمات نیک انجام دهند."

بنیاد حامد کرزی نخستین نهاد نیست که در بخش رشد آموزش در کشور آغاز به فعالیت کرده است، بلکه پیش از این نیز برخی نهاد ها بنام رؤسای جمهور اسبق و برخی قوماندانان در عرصه های مختلف ایجاد و فعالیت دارند.

هر چند مردم از فعالیت نهاد های که در چند سال اخیر تشکیل شده اند راضی به نظر نمیرسند، اما تأکید دارند آن چنانکه معارف در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی رشد و انکشاف کرده بود، بنیاد حامد کرزی نیز این هدف را دنبال خواهد کرد.

گزارش – فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG