لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان فردا به هند می رود


حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

قرار است مشاور شورای امنیت ملی افغانستان برای یک سفر کاری فردا (یکشنبه) وارد دهلی جدید پایتخت هند شود.

بازدید مشاور شورای امنیت ملی افغانستان به سلسلهء تماس های مقامات هند و افغانستان بر اصل همکاری منطقوی صورت می گیرد.

تواب غورځنگ سخنگوی مشاور شورای امنیت ملی افغانستان با اظهار این مطلب دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، جنگ افغانستان در برابر تروریزم تنها مشکل این کشور نبوده و این پدیده تهدید های زیادی را متوجه کشور های منطقه هم نموده است.

وی گفت:

"جمهوری اسلامی افغانستان برای سرکوب تروریزم در این کشور بر اجماع منطقه یی تاکید می کند. در این سفر در مورد تهدیدهای تروریزم در منطقه بحث و تبادل نظر صورت می گیرد."

این در حالیست که گزارش ها از گسترش حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان و افزایش ناامنی ها خبر می دهند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در ابتداء حکومت اش، کمک نظامی از جانب هند را به حال تعلیق در آورد، به امید آن که رهبری سیاسی و نظامی پاکستان طالبان را که گفته می شود بسیاری شان در خاک پاکستان به سر می برند، به میز مذاکره بکشانند.

اما موجی از بمب گذاری ها در کابل که آقای غنی گفت در پاکستان طرحریزی شده بودند و پس از آن محاصرۀ شماری از مناطق عمدتاً حملۀ گسترده طالبان بر کندز، ظاهراً امیدواری حکومت افغانستان در مورد حمایت پاکستان از گفتگوهای صلح افغانستان را کمرنگ ساخت.

سخنگوی مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در ادامه صحبت خود گفت، افغانستان به این باور است که مبارزه با تروریزم و از بین بردن این پدیده مساعی مشترک کشورهای منطقه را می طلبد.

به گفته تواب غورځنگ، افغانستان همواره از کشور های منطقه به شمول پاکستان خواسته است که در تقویت و بلند بردن توانایی نیروهای امنیتی افغان این کشور را کمک کنند.

وی افزود:

"بدون شک در این سفر در مورد کمک های جمهوری هند در خصوص تجهیز نیروهای نظامی افغانستان نیز بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت."

قبل از این گزارش شده که به نظر می آید افغانستان چهار هلیکوپتر روسی نوع Mi-25 را از هند به دست آرد.

اما هنوز روشن نیست که این هلیکوپتر ها چی وقت و چگونه به افغانستان انتقال داده خواهند شد؟

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیوآزادی گفت که بحث در مورد کمک این هلیکوپتر های هند با افغانستان در مراحل ابتدایی آن قرار دارد.

XS
SM
MD
LG