لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

فیضی: حکومت باید عاملین سنگسار رخشانه را مجازات کند


سنگسار رخشانه نوزده ساله در ولایت غور یک نمونه جدیدی از خشونت علیه زنان در این کشور را به مردم تصویر کرد.

گروه هماهنگ کننده عدالت انتقالی در کابل می گوید که این قضیه به اثبات رساند که زنان افغان از حقوق شان محروم اند و هر زمانی که برای حقوق شان صدا بلند کنند به مرگ مواجه خواهند شد.

اعضای این گروه روز جمعه در نشست خبری در کابل گفتند که حکومت باید قضیه سنگسار رخشانه را هر چه زودتر بررسی کرده و عاملان آنرا مجازات کند.

عبدالبصیر فیضی یکی از اعضای نهاد عدالت انتقالی در این مورد چنین می گوید:

"هرگاه با عاملان شهادت رخشانه و نیز فرخنده شهید و دیگر زنان قربانی خشونت برخورد قانونی صورت نگیرد، مشروعیت دولت کنونی خدشه دار شده و مردم نسبت به نظام بیشتر بی باور خواهند شد، بنابرین از حکومت افغانستان درخواست می گردد عاملان حکم سنگسار و کسانیکه با پرتاب سنگ باعث مرگ رخشانه شده اند به وقت دستگیر، محاکمه و مجازات شوند."

آقای فیضی افزود که قضیه سنگسار رخشانه و سایر دوسیه های خشونت علیه زنان باید به گونه جدی بررسی گردد و به گفته وی از یاد بردن آن به همه یک لکه ننگ است.

گروه عدالت انتقالی هشدار می دهد که اگر با رخشانه انصاف صورت نگیرد آنان به راه پیمایی و حرکت های مدنی آغاز خواهند کرد.

بر اساس یک گزارش ویدیویی رادیو آزادی، رخشانه نزده ساله که در قریه غمگین ولایت غور که وادار به ازدواج اجباری با یک فرد کهن سال شده بود، به جرم فرار با محمد گل بیست و سه ساله در محضر عامل از سوی افراد مسلح و زورگو سنگسار شد.

سیما جوینده والی غور این را می پذیرد که توان بازجویی عاملین این رویداد را ندارند و از حکومت مرکزی می خواهد تا نیروهای نظامی را به آنان بفرستد تا از این رویداد و رویداد های مشابه آن بررسی کند.

خانم جویند روز جمعه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"تعدادی افراد شناسایی شده که ما بخاطر نام افراد و بخاطر که محفوظ باشد نزد ما چیزی گفته نمی توانیم، جلساتی با مردم غمگین که مرکز نشین بودند صحبت های کرده ایم و راه چاره یی پیدا کرده ایم که منبعد چه کار باید کرد، و دیگر منتظر یک هیئت که از مرکز بیآید، گرچه که ما کار های را کرده ایم و می کنیم اما ما واقعاً توانم تعرض را نداریم."

حکومت یک هیئت را برای بررسی این رویداد موظف کرده اما به گفته والی غور این هیئت تا هنوز به این ولایت نرسیده است.

سنگسار رخشانه با عکس العمل حکومت، شورای ملی و شماری زیادی از مردم روبرو شد، اما عاملین آن هنوز هم در منطقه غلمین ولایت غور آزادانه گشت و گذار می کنند.

این تنها مرگ رخشانه نیست که عکس العمل های را به همراه دارد بلکه ده ها دختر افغان دیگر نیز به دلیل خشونت ها خانوادگی و رواج های ناپسند از سوی زورمندان محاکمه و به قتل رسیده اند.

گزارش - تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG