لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

اظهارات امریکا و بریتانیا در مورد سقوط طیاره روسی خشم مسکو را برانگیخت


روسیه به اظهارات مقام های امریکایی و بریتانیایی که شاید طیاره روسی در مصر در نتیجه انفجار بمب سقوط کرده باشد، از خود واکنش تند نشان داده است.

مقام های روسی روز پنجشنبه گفتند: بار ها تاکید کرده اند که خیلی زود است تا گفته شود که طیاره این کشور در جزیره سینا چگونه سقوط کرده است.

اما مقام های امریکایی و بریتانیایی گفته اند: تحلیل آنها نشان میدهد که شاید بمبی در سانحه سی و یکم اکتوبر دخیل بوده باشد.

روسیه خشمگین است که چرا امریکا و بریتانیا، انفجار بمب را عامل سقوط طیاره این کشور در مصر میدانند.

صدراعظم بریتانیا و رییس کمیته امنیت ملی مجلس نماینده گان امریکا گفته اند که موجودیت بمب در طیاره روسی قابل تصور دانسته میشود.

دیوید کامیرون صدراعظم بریتانیا با اشاره به تعلیق پرواز های شرکت های هوایی کشورش به از شرم الشیخ و از شرم الشیخ مصر گفت که مطمئین نیستند طیاره روسی توسط بمب تروریستان سقوط کرده باشد اما وی دخیل بودن بمب را در این سانحه رد نکرد.

وی افزود:

" البته که من و تیم متخصصان ما مطمئین نیستیم که بمب تروریستان طیاره روسی را سقوط داده باشد. اما اگر استخبارات و داوری همین است، خیلی در مقایسه با نتیجه نهایی، عملی دیده میشود. بناءً اقدام درستی بود که پرواز ها به شرم الشیخ را توقف دادم."

این اظهارات صدراعظم بریتانیا باعث شد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به وی تلیفون کند و اظهارات کامیرون را مورد انتقاد قرار دهد.

پوتین گفته که خیلی مهم بود تا به معلومات تیم تحقیقاتی در مورد سقوط این طیاره اتکا میشد.

در مسکو دیمتری میدویدیف صدراعظم روسیه در سخنرانی در کابینه آن کشور روز پنجشنبه خواست تا تمامی مقام های روسیه در زمینه تحقیق سقوط طیاره و همچنان فراهم آوری خدمات هوایی همکاری کنند.

وی گفت:

" بخاطر باید داشت که خیلی زود است تا نتیجه نهایی اعلان شود. میخواهم به همه شما به صورت جداگانه وظیفه بدهم که با تمامی مقام های هوانوردی کشورهای کار کنید که طیاره های ما به آنجا ها پرواز میکنند و تدابیر بیشتر امنیتی را به اجرا بگذارید."

در این میان شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از مقام های امریکایی که نام های شان گرفته نشده، گزارش می دهد که گروه شورشی دولت اسلامی یا هم وابسته گان داعش، بمبی را در طیاره روسیه جاسازی کرده بودند.

همچنان مایکل مک کال رییس کمیته امنیت ملی مجلس نماینده گان امریکا روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: تمامی نشانه ها دلالت بر این می کنند که طیاره روسیه در نتیجه حمله بمبی توسط گروه داعش سقوط کرده است.

قصر سفید هم میگوید: برخی معلوماتی را که امریکا مطالعه کرده، از شک و تردید های بریتانیا حمایت می کند که یک بمب طیاره را سقوط داده باشد.

طیاره ایربس ۳۲۱ A یکی از شرکت های هوایی روسیه، صبح وقت روز سی و یکم اکتوبر، در حالیکه از شرم الشیخ روانه سینت پیترزبورگ بود، سقوط کرد.

این طیاره ۲۲۴ سرنشین و عمله پرواز داشت که همه در نتیجه سانحه جان دادند.

کمیسیون مشترک از جانب روسیه و مصر در مورد علت این رویداد تحقیق میکند اما به نظر میرسد که این کار خیلی زمانگیر خواهد بود.

گزارش - جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG