لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

یک دیتابیس به هدف ثبت قضایای خشونت علیه زنان افتتاح شد


دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

با آنکه در سال های اخیر انتقاد های زیادی در خصوص عدم محاکمه و مجازات عاملین خشونت ها علیه زنان در افغانستان مطرح شده اما اکنون گفته میشود که با ایجاد سیستم ثبت قضایای خشونت ها در کشور زمینه تعقیب به موقع آن را فراهم خواهد شد.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان روز چهارشنبه در نشستی که به مناسبت افتتاح یک دیتابیس آنلاین به هدف ثبت قضایای خشونت علیه زنان ایجاد شده از حکومت خواست تا به تمام قضایای خشونت علیه زنان در کشور رسیده گی کند.

خانم نظری گفت: " ما به دیتابیس باید رسیده گی داشته باشیم تا بتوانیم پلان ها و برنامه های خود را بر اساس آن پیش ببریم و یک سند بسیار قوی برای اسناد و ارتباطات می باشد."

خانم نظری، سنگسار یک دختر جوان در ولایت غور را یک عمل غیر انسانی خوانده، خواستار شناسایی و مجازات فوری عاملان این رویداد از سوی حکومت شد.

مقامات وزارت امور زنان می گویند که از طریق این دیتابیس جدید، مسایل حقوقی مربوط زنان، اطلاعات در مورد جندر و تهیه پلان ها و پالیسی های مشخص به هدف ریشه کن ساختن پدیده خشونت در کشور ثبت خواهد شد.

در عین حال " شروتی دا یو نیک " نماینده امور زنان دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یونما در افغانستان می گوید که با ایجاد این سیستم جدید سکوت موجود در برابر قضایای خشونت در این کشور درهم خواهد شکست.

وی افزود: " مشکل کمبود دیتابیس از همه اولتر برای پالیسی سازان، برای افراد علاقمند و اعضای جامعه مدنی محسوس بود، بسیار مهم است که در اجتماع خود اندازه بی عدالتی ها و عوامل مرتبط به آن را مشخص کنیم. در همین بخش نبود دیتابیس، رسیده گی به قضایای خشونت علیه زنان مشکلات را متاثر ساخته و این دیتابیس برای آن همه رویداد های که در ۱۴ سال گذشته رخ داده خیلی مهم است."

با آنکه در این اواخر معلومات در مورد آمار تازه خشونت علیه زنان در افغانستان از سوی ادارات مسوول داده نشده اما بر اساس گزارش ها اخیراً قضایای خشونت علیه زنان در شماری از ولایت های کشور افزایش یافته است.

کارشناسان افغان می گویند، تا زمانی که عوامل اصلی خشونت ها در کشور از جمله فقر، بیکاری و بی سوادی از میان برداشته نشود، هر گونه اقدام نمادین در این خصوص بی نتیجه خواهد بود.

گزارش – ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG