لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

ولسی جرگه می گوید، عاملین سنگسار رخشانه باید مجازات شوند


قربانی شدن یک دختر جوان بنام رخشانه در محاکمه صحرایی در ولایت دور افتاده غور، خشم اعضای ولسی جرگه افغانستان را برانگیخته است.

در یک تصویر ویدیویی دو دقیقه یی که به تازه گی از سوی رادیو آزادی به نشر رسیده، دیده می شود که گروهی از مردان در ولایت غور یک دختر جوان را بخاطر این که گویا با یک مردم رابطه نامشروع داشته، سنگسار می کنند.

ولسی جرگه افغانستان این حادثه را غیر انسانی و خلاف قوانین اسلامی خوانده و محکوم کرده است.

عبدالروف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه، این رویداد را تکان دهنده خواند.

آقای ابراهیمی گفت: " یک دختر در محضر عام به این شیوه سنگسار می شود، بدون آنکه محکمه جرم وی را به اثبات رسانیده باشد، این منظره برای هر بیننده تکان دهنده بود، این عمل را جداً محکوم می کنم."

آقای ابراهیمی گفت، عاملین چنین قضایا باید شناسایی و به پنجه قانون سپرده شوند.

در این حال رئیس اجراییه افغانستان می گوید حکومت در این مورد پاسخگو خواهد بود و مساله سنگسار این دختر، در شورای امنیت ملی مطرح خواهد شد.

عبدالله عبدالله به روز چهارشنبه در دیدار با اعضای جامعه مدنی در کابل این رویداد را تکان دهنده خواند:​"نادیده گرفته نمی شود، در کجا مطابق به کدام قانون و محکمه به کدام اساس و بر مبنای کدام شواهد چنین جنایت صورت می گیرد، تماماً مسایلی اند که مردم ما را تکان داده و خدمت تان می‌گویم که جواب آن را برای مردم ارائه می کنیم."

در ویدیوی که به نشر رسیده دیده می شود که یک دختر جوان از سوی دسته یی از مردان به شکل بیرحمانه سنگسار می شود.

یک مقام محلی غور به رادیو آزادی گفته که رخشانه این دختر ۱۹ ساله، پس از آن در یک منطقه تحت کنترول طالبان در ولایت غور سنگسار شد که به داشتن روابطنامشروع با یک پسر بیست و سه ساله متهم گردید.

رخشانه اولین دختری نیست که در یک محاکمه صحرایی به طور فجیع مجازات می شود، قبل از این نیز، رویداد های مشابه از این دست در ولایت های مختلف افغانستان رخ داده اند.

برجسته ترین مثال آنقضیه قتل فرخنده است که در آخرین روز های سال قبل به اتهام سوختاندن نسخه های از قرآن کریم در کابل پایتخت افغانستان، از سوی جمعیت خشمگین مورد لت و کوب قرار گرفت و به شکل وحشیانه کشته شد.

با آنکه هنوز جزئیات در مورد چگونگی فرار و یا داشتن رابطه نامشروع رخشانه وجود ندارد، اما گفته می شود که در برخی موارد خشونت های خانواده گی علیه زنان و بخصوص ازدواج های اجباری سبب چنین اعمال می شود.

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان به این نظر اند که تصویب و عملی شدن قانون منع خشونت علیه زن می تواند از تکرار حوادث مشابه در کشور جلوگیری کند.

گلالی نور صافی یک عضو این جرگه در نشست عمومی ولسی جرگه گفت، عوامل این گونه رویداد ها باید به بررسی گرفته شوند.

وی افزود: "جنایت به نام شریعت صورت می گیرد، اما علت این که سبب چه بود که این خانم فرار می کند آن را هیچ کس بررسی نمی کند، هیچکس بررسی نمی کند و در اخیر آن هم قتل صورت می گیرد آنهم قتل وحشیانه، صحرایی و بدون محاکمه، قانون منع خشونت باید عملی شود."

آگاهان مسایل حقوقی می گویند که تمامی فیصله های محاکم صحرایی فاقد اعتبار اند و هیچ دلیلی نمی تواند آن را توجیه و مشروعیت بخشد.

آنان تاکید می کنند که حکومت باید از تطبیق قانون در کشور به گونه جدی نظارت کند و مشکلات موجود در نظام عدلی و قضایی را حل نموده و طولانی بودن روند تامین عدالت و مجازات مجرمین را کوتاه بسازد.

گزارش - سحرلیوال

یک دختر جوان در ولایت غور سنگسار شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:46 0:00

XS
SM
MD
LG