لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

"چین بر پاکستان فشار وارد کند تا از حمایت تروریستان دست بکشد"


رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می گوید، تمام کشورهای منطقه باید به این پی ببرند که حمایت از تروریزم به نفع هیچ کشوری نمی باشد.

این اولین بار نیست که یک مقام افغان نقش چین را در صلح و ثبات افغانستان اساسی می شمارد و این کشور را در مبارزه علیه تروریزم در سطح منطقه موثر می خواند.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی عبدالله عبدالله در ملاقات با معاون رییس جمهور چین تروریزم و جدایی طلبی را در منطقه تهدیدهای اساسی خواند ونقش چین را برای حل این بحران برازنده خطاب کرد.

عبدالله عبدالله همچنان از چین خواست به افغانستان کمک کند تا کشورهای همسایه آن در تامین صلح و ثبات با افغانستان همکاری کنند.

آقای عبدالله افزود: " چین به حیث یک کشوری که در دوره های دشوار تاریخ با ما کمک کرده است حالا هم می تواند با ما همکاری کند تا کشورهای همسایه ما برای برآورده ساختن آرمان های مردم ما که تامین صلح و ثبات و ایجاد یک افغانستان پیشرفته است، کمک کنند."

هر چند آقای عبدالله نام کدام کشوری را نگرفت، اما سخنگوی رییس اجراییه مجیب الرحمن رحیمی بعد از کنفرانس به خبرنگاران گفت آقای عبدالله در صحبت با معاون رییس جمهور چین گفت، پاکستان برای افراطگرایان پناه گاه ساخته و با حمایت از تروریزم به افراد ملکی ضرر وارد می کند.

رحیمی از قول آقای عبدالله اظهار داشت، چین باید بر پاکستان فشار وارد کند که از حمایت تروریستان دست بکشد.

قبل از این هم حکومت افغانستان پاکستان را به پشتیبانی از تروریستان متهم ساخته بود، ولی پاکستان می گوید که خودش قربانی تروریزم می باشد.

از سوی دیگر معاون رییس جمهور چین لی یوان چاو در همین کنفرانس خبری از آمادگی های کشورش برای مبارزه با تروریزم سخن گفت ولی همزمان با آن از افغانستان خواست که همکاری های خود را با چین در مبارزه علیه جدایی طلبان دوام بدهد.

آقای چاو گفت: "من به این باور دارم که همکاری در مبارزه علیه تروریزم باید بازهم بیشتر شود. امید ما اینست که حکومت افغانستان پشتیبانی خود را از مبارزه علیه جدایی طلبان در چین ادامه بدهد و به این ترتیب چین هم حاضر است در مبارزه علیه تروریزم به افغانستان کمک کند."

چین با فعالیت جدایی طالبان ایغور در مناطق غربی اش در شنجن رو به روست. این مناطق با افغانستان سرحد دارند و در نتیجه نا آرامی ها در آنجا صدها نفر کشته شده اند.

در چنین حالت چین با همکاری در امنیت افغانستان در حقیقت برای ثبات خود این کشور هم تلاش می کند.

معاون رییس جمهور چین دیروز قبل از این در ملاقات با رییس جمهور افغانستان اشرف غنی هم گفته بود که کشورش خواهان تامین صلح در افغانستان می باشد.

معاون رییس جمهور چین به مناسبت ۶۰ مین سالگرد روابط دو کشور به افغانستان سفر کرد.

XS
SM
MD
LG