لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه برنده شد


حزب عدالت وتوسعه که با کسب ۴۹،۴ رای از ۵۵۰ کرسی پارلمان ۳۱۶ آنرا بدست آورد اکنون خواهد توانست که به آسانی حکومت خود را تشکیل دهد.

گزارش آژانس خبررسانی فرانسه می گوید، این نتایجدرقدم اول یک پیروزی بزرگ برای رئیس جمهور رجب طیب اردوان پنداشته می شود.

آقای اردوان ۶۱ ساله برای تحقق آرزوهای بلند جنجال انگیز خود که می خواهد قدرت خود را به یک نظام ریاستی چون امریکا تبدیل کند سعی دارد.

حزب عدالت وتوسعه درسیزده سال گذشته برای نخستین بار درانتخابات ماه می گذشته اکثریت خود را درپارلمان ازدست داد. حزب دموکراتیک مردم که حامی کردان پنداشته می شود درنتیجۀ آن انتخابات برای نخستین بار به پارلمان راه یافت.

چگونگی حل نزاع درازمدت با کردها بزرگترین اقلیت ترکیه بازهم یک چالش پیشروی حکومت جدید ترکیه خواهد بود.

آتش بس میان حکومت وحزب کارگران کردستان که ازچندین سال برای خود مختاری درجنوب شرق ترکیه مبارزۀ مسلحانه کرده است درماه جولایی گذشته ازبین رفت. رئیس جمهور رجب طیب اردوان درنخستین اظهارات خود پس از ظهورنتایج انتخاب گفت که رای دهندگان اتحاد وتمامیت را انتخاب کردند.

همچنین احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه ازهمۀ احزاب خواستار آن شد که برای تشکیل یک حکومت شفاف وسیستم انتخاباتی قابل اعتماد درتهیۀ یک قانون جدید همکاری کنند.

احمد داوود اوغلو گفت:

"من ازهمۀ احزابیکه به پارلمان داخل می شوند، می خواهم که برای ایجاد یک سیستم انتخاباتی قابل اطمینان، حکومت شفاف وسیاست بدون بیوروکراسی یک قانون مدنی ملی جدید را تهیه کنند. بیائید همه برای تهیۀ یک قانون مدنی آزاد همکاری کنیم وقانونی را که پس از کودتا تهیه شده است تغییردهیم."

ولی ناظران اوضاع به این باوراند که نگرانی های جدید نزاع کردان وحملات مرگبار گروه های جهادی زمینۀ پیروزی تعجب انگیز حزب اردوان درانتخابات دیروز را مهیا ساخت.

گزارش آ ژانس خبررسانی فرانسه می گوید که اوضاع سیاسی ترکیه پس از انتخابات ماه می گذشته تغییر کرد ومردم بیش ازپیش به خطوط قومی وسمتی توزیع شدند.

ناظران به این باوراند که پس ازاینکه بدنبال ازبین رفتن آتش بس میان کردان وحکومت درماه جولایی گذشته حوادث خونین به وقوع پیوست مردم از احزاب قومی وکردی روگردان شدند.

رئیس جمهور اردوان گفت که نتایج انتخابات این پیام مهم را به حزب کارگران کردستان رساند که ستم وخونریزی نمی تواند با مردمسالاری سازگار باشد. حزب دموکراتیک مردم که حامی کردان پنداشته می شود یک چیزی ازحمایت خود میان مردمرا دراین ا نتخابات ازدست داد.

نتایج نشان داد که این حزب فقط همین قدر توانست که با کسب ده فیصد آرا موجودیت خود را درپارلمان حفظ کند.

ولی منتقدین می گویند رئیس جمهور اردوان با استفاده ازنگرانی مردم به اکثریت خود درپارلمان دوباره دست یافت.

آیکان ایردیمیر، کارشناس امور ترکیه درمرکز مطالعات دیفینس او دموکراسی یا دفاع از دموکراسی درواشنگتن میگوید اردوان با سوارشدن برموج اعمال خشونت درکشور دوباره به قدرت برگشت.

او گفت چگونگی احیای روند صلح با کردان یک چالش دربرابر حکومت جدید خواهد بود.

XS
SM
MD
LG