لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

توضیحات نورالحق علومی مورد تائید ولسی جرگه قرار گرفت


نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان
نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان

با آنکه بیشتر باورها بر این بود که استیضاح وزیر امور داخله افغانستان پس از حوادث اخیر امنیتی در کشور به سلب صلاحیت وی خواهد انجامید، اما وی توانست که از این امتحان موفق به درآید.

نورالحق علومی در پیوند به تشدید ناامنی ها به خصوص سقوط بخش‌های از کشور بدست طالبان، روز دوشنبه از سوی ولسی جرگه استیضاح شد.

با این همه، توضیحات آقای علومی در خصوص چگونگی افزایش ناامنی ها و عملکرد نیروهای امنیتی برای مهار دسایس دشمنان مردم افغانستان، توانست قناعت اکثریت اعضای ولسی جرگه را فراهم کند.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه توضیحات وزیر امور داخله را که به مجلس ارایه داشت به رای گیری اعضای مجلس فرصت نداد چون اکثریت وکلا کارت سبز بلند کردند.

آقای ابراهیمی در مورد گفت: " از مجموع ۱۵۱ تن، ۳۸ تن کارت سرخ بلند کردند، بناءً توضیحات وزیر صاحب محترم امور داخله مورد قناعت اکثریت قرار گرفت."

پرسش های پنج تن از وکلا که به نمایندگی از سایر اعضای ولسی جرگه در نشست استیضاحیه از وزیر امور داخله مطرح شد، بیشتر روی عدم موجودیت هماهنگی در صفوف پولیس، نبود و کمبود تجهیزات و وسایل جنگی برای پولیس و استخدام و برکناری های سلیقوی در این وزارت متمرکز بود.

عزیزه جلیس یک عضو ولسی جرگه دلیل افزایش ناامنی ها در کشور را، کارکرد ضعیف مقامات سکتورهای امنیتی عنوان کرده گفت: " از روزیکه شما مقرر شده اید، تقریباً دوصد قریه مرکزی سرپل بدست مخالفین است."

ولسی جرگه افغانستان در حالی وزیر امور داخله این کشور را استیضاح کرد که تشدید حملات مخالفین مسلح دولت در نقاط مختلف کشور به خصوص سقوط برخی از نقاط به دست طالبان موجب نگرانی شماری از مردم شده است.

پیش از این نیز این مقام ارشد امنیتی با رحمت الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی و سایر مقامات پیرامون پاسخگویی به وضعیت امنیتی ولایت های کندز، سرپل، بدخشان و هلمند و همچنین عدم توزیع تذکره های الکترونیکی و تقرری ها در وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی فراخوانده شده بودند.

نورالحق علومی وزیر امور داخله در حالیکه مشکلات امنیتی و کم کاری برخی از مسوولان سکتورهای امنیتی را پذیرفت، اما بار دیگر بر کمبود سلاح و تجهیزات جنگی نیروهای امنیتی تاکید کرد.

آقای علومی گفت، حمایت بیرونی از طالبان مسلح افزایش یافته و نیروهای امنیتی افغان در امر مبارزه با تروریزم به حمایت جدی جامعه بین المللی نیاز دارند.

آقای علومی در مورد گفت: " حمایت های بیرونی از طالب همان طوری که بود زیاد شده و کم نشده، با امیدواری های که برای شان داده اند که نیروهای خارجی برآمد، چنین است و چنان است، حکومت نوآمد وحدت ملی است و این حکومت را زیر سوال ببرید و همان حمایه دایمی که از اینها موجود بودتا حالی هم به همان شکل وجود دارد."

استیضاح وزیر امور داخله در حالی صورت میگیرد که برخی از اعضای ولسی جرگه ادعا دارند که تلاش‌های گسترده به هدف استیضاح و برکناری این مقام امنیتی از داخل شورای ملی سازماندهی شده بود.

عبدالرحیم ایوبی یک عضو ولسی جرگه در صحبت با رادیوآزادی گفت که شماری از وکلا میخواستند با برکناری آقای علومی، بدیلی دیگری را از جانب خود برای این پست کلیدی پیشنهاد کنند.

آقای ایوبی میگوید که وی نیز از سوی شماری از وکلا تشویق به همدستی با آنان شده بود اما او از این کار منصرف شد.

راپور - ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG