لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

جان کری و اسلام کریموف روی امنیت افغانستان و آسیای مرکزی صحبت کردند


جان کری در دیدار دیروز اش با اسلام کریموف رییس جمهور ازبیکستان، روی امنیت افغانستان و آسیای مرکزی صحبت کرد.

آقای کری در جریان دیدار با کریموف در شهر تاریخی سمرقند گفت، خودش را در نگرانی کشورهای آسیای میانه در مورد امنیت افغانستان شریک میداند و از مشکلاتی واقف است که سد راه مبارزه علیه گروه‌های تندرو مخصوصاً داعش و شبکه القاعده موجود اند.

جان کری گفت: "ما میدانیم که نگرانی‌های شما در مورد افغانستان نگرانی‌های است که ما داریم، ثبات افغانستان خواست تمام متحدین که در مسیر شان باقی بمانند و برای ثبات مبارزه کنند، میباشد."

آقای کری که مشغول دیدار چهار روزه از آسیای میانه است در حاشیه جلسه با وزرای خارجه پنج کشور آسیای میانه یعنی ازبیکستان، تاجیکستان، قرغیزستان، قزاقستان و ترکمنستان با رییس جمهور کریموف ملاقات کرد.

هدف این جلسه اطمینان دادن به کشورهای آسیا میانه در مورد ادامه مبارزه واشنگتن علیه تندروان اسلامی خوانده شده است.

در اعلامیۀ که در جلسه دیروز جان کری با همتاهای آسیای میانه اش منتشر شد، از انکشاف یک افغانستان مستقل حمایت شده و هم از مبارزه این کشور علیه تروریزم اعلان حمایت گردیده است.

در اعلامیه آمده است که پیشرفت افغانستان به حیث یک کشور مستقل و باامن برای ثبات و امنیت منطقه مهم است و کشورهای آسیا میانه برای مقابله با تهدیدات تروریستی از بیرون از سرحدات این کشورها همکاری‌های شانرا افزایش میدهند.

حاجی سید داود کارشناس امور سیاسی افغان این سفر آقای کری را یک تلاش برای توجیه ناکامی پالیسی های امریکا در سوریه و عراق میخواند.

آقای داود به رادیو آزادی گفت، اداره رییس جمهور اوباما همچنان میخواهد روی ادامه حضورش در افغانستان تاکید نماید و هم کشورهای آسیای میانه را از ادامه تلاش‌ها به هدف مبارزه علیه افراطگرایان اطمینان دهد.

آقای داود گفت: "یکی از عواملی که جان کری به آسیای میانه آمده و از شماری کشورها دید و بازدید میکند این است که به این کشورها اطمینان بدهد و بگوید که ما در مقابل داعش بی تفاوت نیستیم، ما با شما هستیم و از شما در مقابل داعش و افراطیت دفاع می‌کنیم."

با وجودیکه ازبیکستان از نگاه حقوق بشر سابقه خوبی در گزارش‌های وزارت خارجه امریکا ندارد، ولی این کشور در ۱۴ سال گذشته یک متحد مطمین ستراتیژیک در بخش لوژستیکی برای نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان بوده است.

امریکا در حالی روی کشورهای آسیای میانه تمرکز میکند که روسیه از تهدید داعش از افغانستان به آسیای میانه هشدار داده و گفته است داعش تلاش دارد فعالیت هایش را از خاک افغانستان به کشورهای آسیای میانه گسترش دهد.

مسکو همچنان میگوید که با افزایش حضور نظامی اش در آسیای میانه، جلو تهدید داعش را در این کشور ها خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG