لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

مشرانو جرگه: لویه جرگه باید هر چه زودتر برگزار شود


مشرانو جرگه افغانستان می گوید که وضعیت امنیتی در کشور نگران کننده است و حکومت باید بر اساس تعهداتش هر چه زودتر لویه جرگه را برگزار کند.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه که ریاست روز یکشنبه این جرگه را نیز بر عهده داشت گفت که برگزاری لویه جرگه نه تنها در تطبیق تفاهمنامه امضا شده میان رهبران حکومت مهم است بلکه در مورد وضعیت نگران کننده کشور نیز تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

وی گفت: " من امیدوار هستم که لویه جرگه را که قانون اساسی افغانستان پیشبینی کرده به وجود بیاید هم راجع به وضعیت تصمیم بگیرد و هم در مورد تطبیق توافقتنامه که این دو تیم انتخاباتی در بین خود داشتند."

آقای ایزدیار افزود که قبل از برگزاری لویه جرگه نیاز است تا تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها تعیین و برگزار گردد.

زلمی زابلی عضو مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که برای نجات نظام انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها باید به زودترین فرصت برگزار شود.

آقای زابلی افزود: "ما به خاطر لویه جرگه را عاجل می‌خواهیم چون نظان در خطر است آن زمانیکه هیچ نظامی نباشد و نظام سیاسی خدا نخواسته از بین رفته باشد و بحران بیش از این شدت یافته باشد آن وقت نه نظام صدارتی خواهد بود و نه هم نظام ریاستی."

از سوی هم شیر محمد آخندزاده یک عضو دیگر این جرگه می گوید که حکومت در ادامه امور و تطبیق تعهدات اش ناکام بوده و باید لویه جرگه عنعنوی برگزار گردد.

وی گفت: "لویه جرگه عنعنوی را هرچه زودتر بخواهند تا راه حل این بحران را دریافت نماید راه ها از پیش این ها گم شده است و اینها نمی‌توانند درست اش کنند هر قدر که زمان بگذرد به همان اندازه خراب می‌شود."

قبل از این عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت گفته است تا زمانیکه انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها برگزار نشود، لویه جرگه راه اندازی نخواهد شد.

به اساس تفاهمنامه میان رهبران حکومت وحدت ملی، در جریان دو سال باید لویه جرگه‌ به منظور تعدیل قانون اساسی افغانستان برگزار گردد و نظام ریاستی به صدارتی تبدیل شود.

در این حال سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت، طوری که تعهد شده است لویه جرگه برگزار خواهد شد اما در مورد تاریخ برگزاری آن ابراز نظر نکرد.

آگاهان سیاسی و حقوقی نیز می گویند که حکومت بر بنیاد تعهداتش با مردم، باید لویه جرگه را برگزار کند تا در آن در مورد تغییر نظام سیاسی تصمیم گرفته شود.

راپور - تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG