لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

مجاهد: ساختار شورای عالی صلح باید تغییر کند


عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح
عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، حکومت باید در ساختار این شورا تغییر آورده و تلاش های صلح را هماهنگ و واحد سازد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها برای تامین صلح در کشور از چنیل‌های مختلف نتیجه نداده و به این هدف باید ساختار این شورا جدید شده و صلاحیت‌های آن نیز بیشتر گردد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح می‌گوید، در چهار سال گذشته گفتگوهای صلح بخاطر موثریت نداشت که در کنار این شورا شماری از ادارات دیگر نیز تلاش تماس با طالبان را می کردند.

آقای مجاهد روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، رییس جمهور غنی باید مطابق تعهد اش بر تشکیل شورای عالی صلح و اعضای آن تجدید نظر کند و کسانی را بگمارد که میان حکومت و طالبان به گونه بهتر میانجیگری نمایند.

وی افزود: "این شورا باید صلاحیت های زیاد داشته باشد و با دست باز بتواند روند مذاکره با مخالفان را به پیش ببرد، در مورد صلح تنها از طریق شورای عالی صلح کار صورت نمی گرفت بلکه برای آن مراجع مختلف وجود داشت، ارگ ریاست جمهوری تماس های جدا می‌گرفت شورای امنیت ملی جدا تماس می‌گرفت و شورای عالی صلح به یک چینل دیگر مصروف بود."

هفته گذشته در نشست که در مورد صلح راه اندازی شده بود در آن تاکید گردید که حکومت باید در ساختار شورای عالی صلح تغییرات بیاورد.

پیش از این نیز از حکومت انتقاد های صورت گرفته است که در شورای عالی صلح چهره های را جا بجا کرده است که طالبان میانجیگری آنان را نه پذیرفته و در گذشته علیه طالبان جنگیده اند.

شورای عالی صلح نیز این را می پذیرد که در چوکات این شورا کسانی فعالیت می‌کنند که با تامین صلح در کشور مخالف اند.

تلاش کردیم تا در مورد تغییر در ساختار شورای عالی صلح نظر ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم اما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در این مورد حاضر به مصاحبه نگردید.

اما کارشناسان افغان وارد شدن تغییرات در ساختار شورای عالی صلح را یک امر ضروری می‌دانند و می‌گویند که صلاحیت‌های این شورا نیز بلند برده شود.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان در مورد چنین گفت: "یقیناً یک نیازمندی جدی برای ساختار شورای عالی صلح همچنان ایجاد یک طرزالعمل یک برنامه و یک استراتیژی با یک دیدگاه روشن به ارتباط صلح است که وظیفه اجرای آن برنامه را شورای عالی صلح داشته باشد و دولت افغانستان با آن همکاری بکند نظارت بکند در چارچوب منافع ملی افغانستان مداخله نداشته باشد."

معلوم نیست که حکومت در خصوص آوردن تغییرات در ساختار شورای عالی صلح کدام اقدام را انجام خواهد داد یا خیر؟ اما برخی از کارشناسان امور می‌گویند، تامین صلح در کشور به اراده حکومت و طالبان بسته گی دارد و بدون موجودیت این اراده هیچ تلاش بجای نخواهد رسید.

این در حالیست که اظهارات مقامات افغان در خصوص صلح یکسان نیست و برخی در این جریان به نقش پاکستان تاکید می‌کنند و برخی دیگر صلح را از طریق قدرت می‌خواهند و به شمول رییس جمهور شماری دیگر می‌گویند که در این راستا به میانجیگری پاکستان نیازی ندارند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG