لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

"حکومت قانون خطوط اساسی سیاست خارجی را به ولسی جرگه بفرستد"


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که نبود خطوط سیاست خارجی افغانستان سبب شده است تا آنان نتوانند اقدامات را در پیوند به اظهارات مقامات کشورهای خارجی در مورد افغانستان انجام بدهند.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در اجلاس عمومی روز شنبه از حکومت انتقاد کرد که با وجود بارها تاکید آنان، خطوط اساسی سیاست خارجی کشور را جهت تصویب به این جرگه نفرستاده است.

آقای ابراهیمی یکبار دیگر از رییس جمهور افغانستان خواست تا خطوط اساسی سیاست خارجی را هرچه زود تر جهت تصویب به ولسی جرگه ارسال نماید.

وی در مورد گفت: "بازهم برای امروز مخاطب ما رییس جمهور افغانستان است که هرچه عاجل احترام به جایگاه داخلی و خارجی در سطح ملل متحد باید قانون خطوط اساسی سیاست خارجی افغانستان را به شورای ملی بفرستد که تصویب شود."

این اظهارات پس از آن بیان گردید که شماری از وکلا از اظهارات مقامات پاکستانی در قبال افغانستان و اقدامات رهبران حکومت در خصوص خواستن کمک نظامی از روسیه رقیب امریکا انتقاد کردند.

مولوی عبدالرحمن رحمانی یکی از این وکلا گفت، حکومت باید خطوط اساسی سیاست خارجی خود را واضح ساخته و با کمک خواستن از یک کشور و داشتن توافقنامه با کشور دیگر که رقیب هم هستند افغانستان را با خطر مواجه نسازد.

وی افزود: "رقابت شرق و غرب را رییس صاحب همه جهان دیده است در این رقابت باز ببینید که تاوان را کی می‌کشد، اینها خود می‌روند در عقب کارشان تاوان را باز همین ملت بیچاره می‌کشد تعین خطوط اساسی به مشوره ملت و نماینده‌گان ملت صورت بگیرد."

وی تاکید کرد که حکومت افغانستان در صورت خواستن کمک نظامی از روسیه باید توافقنامه امنیتی با امریکا را لغو کند.

این در حالیست که اخیراً ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که چشم براه کمک های نظامی روسیه است.

از سوی دیگر به تازه گی جان مککین سناتور امریکایی گفته است به نسبت تمرکز محدود امریکا در افغانستان حکومت این کشور مجبور شده است تا از روسیه خواهان تجهیزات نظامی گردد.

در این حال وزارت خارجه افغانستان از نهایی شدن مسوده خطوط سیاست خارجی افغانستان خبر داده می‌گوید که مسوده این سند جهت نظرخواهی به ادارات ذیربط فرستاده شده است.

فرامرز تمنا رییس مطالعات استراتیژیک این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مسوده تا کمتر از ده روز دیگر به شورای ملی فرستاده خواهد شد.

آقای تمنا گفت: "سند خطوط سیاست خارجی افغانستان در روشنی پنج حلقه که رییس جمهور اسلامی افغانستان برای پیش برد سیاست خارجی کشور اعلام کردند تثبیت شده و مسوده سند به تمام ارگان های ذیربط فرستاده شده و از جمله به زودی این خطوط اساسی طی پانزده ماده به شورای ملی کشورهم ارسال خواهد شد."

آقای تمنا گفت، مسوده خطوط اساسی سیاست خارجی افغانستان با مشوره نهاد ها و افراد مختلف به شمول استادان پوهنتون ها و متخصصین ترتیب گردیده است.

نماینده گان مردم در ولسی جرگه تاکید می کنند که رهبران حکومت وحدت ملی روابط با کشورهای خارجی را باید با در نظر داشت منافع ملی افغانستان تامین نمایند تا مردم این کشور قربانی سیاست های نادرست آنان نشده و منافع ملی کشور هم با خطر مواجه نگردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG