لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

فاروق: قاچاقبران و استخبارات منطقه در ناامنی‌های شمال دست دارند


جنرال فاروق احمدی قوماندان لوای سوم پیاده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در صحبت با رادیو آزادی گفت که در جنگ و ناامنی‌های زون شمال، قاچاقبران مواد مخدر و استخبارات منطقه دست دارند.

آقای احمدی گفت که جنگ نیاز به هزینه هنگفت مالی دارد و علاوه بر اینکه استخبارات منطقه از مخالفین مسلح دولت افغانستان حمایت مالی می‌کنند، قاچاقبران مواد مخدر نیز در این ناامنی‌ها دخیل اند.

وی در مورد گفت: " جنگ در هر جا که باشد، نیازمند هزینه هنگفت مالی است و علاوه بر اینکه استخبارات منطقه از مخالفین مسلح دولت حمایت مالی و نظامی می‌کنند قاچاق مواد مخدر در داخل کشور نیز زمینه خوب برای کسب هزینه جنگ می‌باشد."

جنرال فاروق احمدی می‌گوید که هنوز هم عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب ادامه دارد و تا اکنون مناطق مختلف ولایات کندز، تخار، جوزجان و فاریاب را از وجود مخالفین مسلح تصفیه کرده‌اند.

وی افزود: " در ولایت کندز در ولسوالی‌های چهار دره و دشت ارچی به مخالفین مسلح تلفات سنگین وارد شده است و همچنان در ولسوالی غورماچ تعداد زیادی از مناطق از مخالفین پس گرفته شده‌اند و عملیات تصفیوی در مناطق مختلف ادامه دارد."

از سوی دیگر عتیق الله قوماندان قطعه توپچی کندک چهارم قول اردوی ۲۰۹ شاهین که تازه از جنگ کندز برگشته است، می‌گوید که ده‌ها تن از خارجی‌ها علیه نیروهای امنیتی افغان می‌جنگند.

عتیق الله می‌گوید که در جنگ با مشکلات متعدد رو برو بودند، اما از همه مشکل تر این بود که مخالفین افراد ملکی را سپر قرار می‌دادند.

وی در زمینه می افزاید: " در میان ۱۰ تن از مخالفین که کشته می‌شدند، حداقل یک یا دو تن چیچینی، پاکستانی‌ و یا هم ازبیکستانی‌ها بودند. مشکل بزرگ که ما در هنگام جنگ داشتیم این بود که مخالفین افراد ملکی را سپر قرار می‌دادند."

با این حال شماری از سربازانی که از جنگ کندز به قرارگاه قول اردوی ۲۰۹ شاهین برگشته اند، از نرسیدن کمک‌های نظامی به موقع هنگام جنگ شکایت دارند.

آنان می‌گویند که نیروهای هوایی به موقع به آنان رسیدگی نمی‌کنند و نبود هلیکوپتر های جنگی جهت سرکوب دشمن یکی از علت‌های اساسی افزایش تلفات نظامیان افغان می‌باشد.

یکی از این سربازان اظهار داشت: " از دولت تقاضا می‌کنیم که به مشکلات سربازان رسیدگی کند، قوت‌های هوایی به موقع رسیدگی نمی‌کنند و همچنان تجهیزات نظامی هوایی نزد نظامیان موجود نیست. همین مساله سبب افزایش و بلند رفتن تلفات همسنگاران ما می‌شود."

مشکل نظامیان اردوی ملی تنها نبود تجهیزات نظامی هوايی نیست، اینجا در قول اردوی ۲۰۹ شاهین سربازان از نبود البسه مناسب نیز شکایت می‌کنند و می‌گویند که از حدود دو سال به این سو لباس و بوت دریافت نکرده‌اند.

یکی دیگر از سربازان چنین می‌گوید: " درست به ما رسیدگی نمی‌شود، از لحاظ پوشاک لباس در اختیار ما قرار داده می‌شود، اما کمپنی قراردادی لباسِ را به ما می‌دهد که کیفیت خوب ندارد و همچنان بوت‌های که در اختیار داریم بسیار بی‌کیفیت است."

با این همه مشکلات و نبود تجهیزات نظامی، مسوولان و سربازان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور می‌گویند برای دفع هر نوع فعالیت‌های تروریستی، آمادگی‌ عام و تام دارند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG