لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

"سقوط ولسوالی درقد، سقوط هفت ولسوالی ماورای کوکچه است"


پس از این‌ که نیروهای مشترک افغان در ولسوالی دشت ارچی کندز و ولسوالی خواجه غار عملیات تصفیوی را راه اندازی کردند، هم‌زمان طالبان مسلح و جنگجویان خارجی بالای ولسوالی درقد ولایت تخار حملات تهاجمی را آغاز کردند.

این در حالیست که پس از چند ساعت درگیری، طالبان مسلح به روز چهارشنبه موفق به تصرف ولسوالی درقد شدند و نیروهای دولتی به ‌خاطر جلوگیری از تلفات از این ولسوالی عقب نشینی کردند.

ولسوالی درقد به طرف شمال شهر تالقان مرکز ولایت تخار موقعیت داشته و ۹۰ کیلومتر از مرکز این ولایت فاصله دارد. ولسوالی نام ‌بُرده در میان جزیره‌ای دریای آمو قرار داشته و با کشور تاجیکستان سرحد مشترک دارد.

مردم برای رفت و آمد به این ولسوالی از کشتی‌ها و قایق‎ها استفاده می‌کنند و ولسوالی درقد دارای جنگلات سبز نیز می‌باشد.

عصمت‎الله قربانی رئیس شورای ولایتی تخار به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح به ویژه جنگجویان خارجی با تصرف ولسوالی درقد، تلاش دارند که هفت ولسوالی دیگر ماورای کوکچه شهر تالقان را نیز تحت تهدید قرار دهند.

وی‎ افزوده است: "هر چه عاجل تر اگر واقعاً برای امنیت مردم می‌کوشند و اگر امنیت مردم برای‌شان در اولویت است باید نیروهای تازه نفس بفرستند تا ولسوالی درقد را تصفیه و پاکسازی نمایند. ولسوالی درقد کاملاً با جنگلات پوشانیده شده است اگر یک بار طالبان در آن‌جا سنگر گزین شوند امنیت ولسوالی‌های ماورای کوکچه مختل می‌شود و حتی امنیت ولایت‌های شمال ‌شرق از بین می‌رود."

آقای قربانی تاکید می‌کند که باید هرچه زودتر ولسوالی درقد از حضور فزیکی طالبان مسلح تصفیه و پاکسازی گردد، در غیر آن شهر تالقان نیز با تهدیدات این گروه مواجه خواهد شد.

در عین زمان صلاح‌الدین برهانی، عضوی شورای ولایتی تخار از نبود نیروهای کافی در ولسوالی‌های ماورای کوکچه برای سرکوب مخالفان مسلح حکومت سخن می‌زند. وی می‌گوید که به این ولایت نیروهای بیشتر به هدف سرکوب طالبان مسلح اعزام شود.

وی اظهار داشت: " نبود هماهنگی و نبود همکاری حکومت مرکزی باعث شده که ولسوالی درقد سقوط کند و سقوط ولسوالی درقد در اصل سقوط هفت ولسوالی ماورای کوکچه است، اما جای نگرانی اینست که حکومت مرکزی با حکومت محلی تخار هماهنگ نیست و با نیروهای امنیتی همکاری جدی نمی‌کند."

با این حال، سنت‌الله تیمور سخنگوی والی تخار به رادیو آزادی گفت که نیروهای دولتی به طالبان مسلح فُرصت ماندن در زمستان در ولسوالی‌های ماورای کوکچه را نمی‌دهند.

آقای تیمور می‌گوید که عنقریب به هدف باز پس ‌گیری ولسوالی درقد عملیات نیروهای دولتی آغاز می‌گردد و نیروهای دولتی در حال انسجام برای یک عملیات گسترده در ولسوالی نام ‌بُرده می‌باشند.

آقای تیمور می افزاید: " اراده بسیار قوی برای پاکسازی تمامی ولسوالی‌های تخار وجود دارد و برای باز پس ‌گیری ولسوالی درقد تدابیر جدی گرفته شده است و عنقریب عملیات تصفیوی راه اندازی می‌شود و طالبان بدون شک آرزو دارند که در خوب‌ ترین نقاط تخار لانه بسازند و اما طالبان هیچ‌گاه به این آرمان شان نمی‌رسند."

از سوی دیگر سخنگوی والی تخار می گوید که از سه روز بدینسو در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار به هدف راندن طالبان مسلح عملیات تصفیوی نیروهای مشترک دولتی جریان دارد و در جریان این عملیات به شمول جنگجویان خارجی نزدیک به ۴۰ تن از طالبان مسلح کشته و ۱۵ تن شان زخمی شده‌اند.

آقای تیمور گفت که در این عملیات دو تن از نیروهای دولتی کشته و ۱۲ تن شان زخمی شده‌اند و ۸۰ درصد ولسوالی خواجه غار از وجود طالبان مسلح پاکسازی شده و هنوز هم عملیات تصفیوی در ولسوالی نام‌ بُرده جریان دارد.

هم‌زمان با این طالبان مسلح نیز ادعا دارند که در ولسوالی خواجه غار به نیروهای دولتی تلفات وارد کرده‌اند.

ولایت تخار در شمال ‌شرق کشور قرار داشته و یکی از ولایت‌های امن کشور به حساب می‌رفت، اما این ولایت در دوسال اخیر شاهد نا امنی‌ها بوده و طالبان مسلح اکثراً در هفت ولسوالی ماورای کوکچه این ولایت که با کشور تاجیکستان سرحد مشترک دارند، حضور پیدا کرده‌اند.

اجمل آرین، شهر تالقان

XS
SM
MD
LG