لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

آب های پر تلاطم یونان 22 تن دیگر را به کام مرگ کشانید


آب های پر تلاطم یونان امروز شاهد یکی از بدترین صحنه ها بود. دو کشتی پر از پناهجویان شرق میانه ای که از ترکیه می خواستند وارد جزیره های رودس و کالیمنوس یونان شوند، غرق شدند و کم از کم بیست و دو تن را به کام مرگ کشاندند.

کشتی که به سوی کالیمنوس روان بود، بزرگتر بود و مقامات می گویند، درین حادثه نوزده تن کشته و 138 تن دیگر نجات داده شده اند.

ران ردموند سخنگوی ساحوی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان در یک گفت و گوی تلیفونی از آتن، پایتخت یونان، به رادیوآزادی گفت که عملیات جستجو و نجات ادامه دارد و هنوز هویت کسانی که غرق شده اند، به طور رسمی اعلان نشده است.

ردموند گفت که قاچاقبران از کشتی های کهنه برای انتقال پناهجویان استفاده می کنند، چیزی که به گفتۀ او می تواند یک دام مرگ باشد.

"قاچاقبران قایق های کهنه را در ساحل ترکیه می خرند. این قایق ها بسیار غیرقابل اعتبارند. قاچاقبران از آن ها برای انتقال و حمل تعداد زیاد از افراد استفاده می کنند و به آنان می گویند که این قایق های بزرگ مصون ترند. مشکل این است که وقتی تعداد زیاد مردم را سوار قایق ها می کنند، در موقع حادثه این ها به یک دام مرگ بدل می شوند، چون مردم نمی توانند، به دلیل ازدحام بسیار، خود را برون بکشند."

ردموند با ابراز نگرانی گفت که سردتر شدن هوا آب های بحر را پرتلاطم تر می سازد و احتمال وقوع حوادث مشابه نیز افزایش می یابد.

ردموند افزود که در چند روز گذشته، ورود پناهجویان افغان نسبت به سوری ها به یونان افزایش یافته است.

او بی آن که رقم دقیق پناهجویان افغان را ارایه کند، افزود که افغان ها معمولاً در یونان نمی مانند و به کشورهای اروپای غربی می روند.

کاظم رویش از مسوولان یک اجتماع افغان های مقیم آتن در صحبت تلیفونی به رادیوآزادی گفت که طوفانی بودن بحر این ها روز خطر مرگ را افزایش یافته داده است.

او به کسانی که با مصرف هزاران دالر امریکایی قصد سفر از افغانستان به کشورهای اروپایی را می کنند، گفت که راه بسیار خطرناک است.

"راه خطرناکی را در پیش می گیرند. وقتی آدم وارد این گونه سفرها می شود به این معناست که با زندگی اش بازی می کند. خطر مرگ صد درصد وجود دارد، مخصوصاً درین زمان که دریا طوفانی است. حتی اگر آنان دنبال آدم اطمینانی برای انتقال شان هستند، می خواهم بگویم، آدم اطمینانی پیدا نمی شود. فقط آنان[ قاچاقبران] نفع خود را می برند و در فکر زندگی پناهجویان نیستند."

رویش با اشاره به یک مشکل دیگر افزود که افغان های که به یونان راه می یابند شکایت دارند که با آنان رسیده گی لازم نمی شود و مردم سوریه و عراق بیشتر در محراق توجه قرار می گیرند.

" آنانی که از سوریه هستند، فوراً برده می شوند به جاهای که همه چیز مهیاست. ولی کسانی که از افغانستان هستند، هر چند زن و بچه هم هستند، به آنان رسیدگی نمی شود. این تصمیم کشورهای اروپایی است. اروپا همین طور تصمیم گرفته که کشورهای سوریه و عراق و این ها را در صف اول قرار داده دهد. برای آن ها همه چیز فوری مهیا می شود و پناهندگی هم برایشان داده می شود. ولی دیگر کشورها در ردیف بعد از آن ها قرار دارند."

افزایش ناامنی، بیکاری و مشکلات اقتصادی از عوامل اصلی خروج افغان ها به قصد کشورهای اروپایی خوانده می شود.

به تازه گی در پی اعلان جرمنی مبنی بر خروج شماری از پناهجویان افغان، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان از جرمنی و کشورهای دیگر اروپایی خواست که در شرایط کنونی پناه جویان افغان را از خاک خود اخراج نکنند.

ران ردموند سخنگوی ساحوی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در آتن گفت کشورها حق دارند به دلایل امنیت داخلی شان اقدامات لازم روی دست گیرند.

ولی او افزود که افغان ها به حمایت بین المللی نیاز دارند. به اساس گزارش، بسیاری از افغان ها از راه جزیرۀ لیسبوس یونان نیز می خواهند به جرمنی و دیگر های اروپایی راه یابند.

به اساس گزارش اسوشتیدپرس، یک کشتی دیگر حامل پناهجویان روز چهارشنبه در لیسبوس دچار حادثه شد و مقامات می گویند که شمار کشته شده گان این حادثه به شانزده تن رسیده است.

گفته می شود که جزیرۀ لیسبوس بیشترین بار بحران پناهجویان را بر دوش کشیده است.

به گزارش اسوشتیدپرس، پولیس گفته است که در جریان امسال بیش از سه صد هزار تن با استفاده از قایق های کوچک از راه ترکیه خود را به این جزیره رسانده اند.

حوادث تازه به ویژه غرق شدن دو کشتی که جان بیش از بیست تن را در آب های یونان گرفت، واکنش تند صدراعظم یونان را نیز به همراه داشته است.

به اساس گزارش اسوشیتدپرس، الکسیس سیپراس از اقدام اروپا در مورد رسیدگی به پناهجویان به شدت انتقاد کرده است.

او در سخنرانی به پارلمان یونان با ابراز اندوه درین مورد، کشته شدن مردم در آب های یونان را یک فاجعه خوانده است.
سیپراس افزود:

"امواج بحر، تنها اجساد پناهجویان و کودکان را نه، بلکه تمدن اروپا را نیز با خودش می برد."

XS
SM
MD
LG