لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

در ولایت بلخ بیش از ۱۳۰ باب مکتب فاقد ساختمان می باشد


مسوولان اداره معارف بلخ از نبود ساختمان برای بیش از ۱۳۰ باب مکتب در مرکز مزارشریف و ولسوالی های چهارده گانه این ولایت خبر داده و در رابطه ابراز نگرانی می کنند.

مولوی عبدالعزیز عزیزی رئیس معارف ولایت بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که در سرتا سر ولایت بلخ بیش از ۶۳۲ باب مکتب وجود دارد که از این میان بیش از ۱۳۰ باب آن فاقد ساختمان بوده و شاگردان در زیر خیمه ها و یا هم در فضای آزاد مصروف تعلیم هستند:

" در بلخ و ولسوالی های ۱۴ گانه آن بیش از ۶۳۲ باب مکتب وجود دارد که بالاتر از ۱۳۰ مکتب در مرکز و ولسوالی های آن فاقد ساختمان می باشد، ما به این مشکل رو برو هستیم. "

رئیس اداره معارف ولایت بلخ می گوید که زمینه کسب تعلیم و تربیه برای نو جوانان در این ولایت در مکاتب بهتر نبوده و آنان همانند سایر ولایت دیگر کشور با مشکلات هم رو برو هستند.

مولوی عبدالعزیز عزیزی رئیس اداره معارف به رادیو آزادی گفت که اضافه تر از ۶۲۰ هزار شاگر در ولایت بلخ مصروف کسب تعلیم هستند و توسط بیش از ۱۲۶۰۰ معلم تدریس میشوند.

به گفته وی هنوز هم در مناطق دور افتاده و ولسوالی های ولایت بلخ ۱۲۰۰ تن از معلمین غیر مسلکی در حال تدریس می باشند و آنان در تلاش هستند تا هر چی زودتر این مشکل را حل بسازند:

" در ولسوالی های ما بیش از ۱۲۰۰ معلم غیر مسلکی در حال تدریس هستند، این معلمین در مناطق دور افتاده و ولسوالی های دورتر از مرکز تدریس می کنند. "

در همین میان شماری از شاگردان مکاتب بلخ در کنار نبود ساختمان از عدم موجودیت کتاب درسی لازم شکایت داشته و خواهان توجه مسوولین در این مورد شدند.

حبیب الرحمن و حمیدالله دو تن از شاگردان مکتب نو آباد دهدادی در مورد می گویند:

" جای ما خوب است، مکتب صنف های نسبتاً‌ خوب دارد، اما برای ما کتاب درسی به موقع داده نمیشود و یا هم هیچ وجود ندارد. "

" از آغاز سال تا به حال تا به حال تنها ۵ جلد کتاب به دست آوردیم، معلمین ما درست تدریس نمی کند و باید برای ما دولت کتاب بدهد. "

این در حالیست که شماری زیادی از دختران در مناطق دور دست ولایت بلخ از جمله ولسوالی های چهاربولک، چمتال، کشنده و دولت آباد در اثر نا امنی ها موجود از رفتن به مکتب باز مانده اند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG