لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

ویانا امروز میزبان نشست بین المللی در مورد بحران سوریه است


وزیران خارجه و دیپلومات های ارشد بیش از ده کشور برای گفتگو روی بحران سوریه، به ویانا پایتخت اتریش رسیده اند.

گفتگو های امروز میان وزیران خارجه امریکا، روسیه، ایران، عربستان سعودی، ترکیه و نماینده های چندین کشور دیگر، به بحران سوریه متمرکز خواهد بود.

پس از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه، نخستین بار است که دیپلومات های ارشد این کشور ها گرد هم می آیند.

برای نخستین بار ایران در گفتگو های بین المللی در باره سوریه شرکت میکند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه و سه معاونش هم به ویانا پایتخت اتریش رسیده اند و با وزیران خارجه روسیه و امریکا دیدار کرده است.

عصر دیروز جان کری وزیر خارجه امریکا برای انجام مذاکرات در مورد حل جنگ داخلی سوریه وارد ویانا شد.

بیش از ده کشور دیگر به این اجلاس که خیلی مهم دانسته شده، نماینده میفرستند.

تام شانون مشاور وزارت خارجه امریکا گفته است: جان کری میخواهد به روسیه و ایران پیام بدهد که ایالات متحده آماده است در مورد بحران سوریه با جامعه بین المللی کار کند و همچنان بشار اسد رئیس جمهور سوریه را تشویق کند که در جریان انتقال قدرت، از مقامش کنار رود.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه که کشورش اخیراً حملات هوایی را در سوریه آغاز کرد، نیز دیشب وارد ویانا شد و قرار است امروز با دیپلومات های ارشد چندین کشور در مورد سوریه گفتگو کند.

در مسکو ماریا زخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه میگوید: گروه دوستان سوریه میتوانند صلح و آرامش را به آنکشور باز گردانند:

" ما متقاعد هستیم که این گونه روش دقیق است، نه به وسیله ساختار یک جانبه، بلکه گروه دوستان سوریه میتوانند صلح و آرامش را به سوریه جدید، متحد، سیکولار و دموکرات بیاورند و این چیزیست که ما میخواهیم. "

علاوه بر وزیران خارجه امریکا، روسیه، ایران، ترکیه و عربستان سعودی، دیپلومات ها و نماینده گان ارشد آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، عراق، مصر، لبنان، قطر، امارات متحده عربی و اردن در نشست امروز شرکت میکنند.

عادل الجبُیر وزیر خارجه عربستان سعودی در صحبت با بی بی سی از ریاض گفت که باید راه ها برای بیرون رفت بشار اسد از قدرت باز شود:

" اگر گفتگوی صلح نباشد، ما مجبور هستیم از مخالفین رژیم سوریه حمایت کنیم. ما باید این حمایت را تشدید بخشیم و باید موازنه قدرت را تغییر دهیم زیرا در نهایت دروازه برای خروج بشار اسد باز میشود. "

فیدریکا موگرینی مسوول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا و ستیفن دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد برای سوریه هم در گفتگو های امروز شرکت خواهند کرد.

گفته میشود که این مقام ها، با وزیران خارجه ایران و روسیه، در حاشیه مذاکرات در باره سوریه در ویانا، دیدار های جداگانه خواهند داشت.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG