لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

مذاکران به خاطر یافتن حل سیاسی برای بحران سوریه، در ویانا ادامه دارد


در اثر بحران در سوریه حدود 300 هزار تن کشته شده اند
در اثر بحران در سوریه حدود 300 هزار تن کشته شده اند

مذاکرات دیپلوماتان ارشد امریکا، ترکیه، روسیه و عربستان سعودی به هدف یافتن یک راه حل سیاسی برای سوریه در حالی در ویانا ادامه دارد.

وزیر اطلاعات سوریه گفته است، عربستان نقش سازندهء در بحران سوریه بازی نمی کند، زیرا این کشور خون مسلمانان را در یمن و عراق می ریزد. این بیانات عمران الزوغبی وزیر اطلاعات سوریه که در تلویزیون سوریه نشر شد، قبل از آغاز جلسه ویانا ایراد شد.

جلسه امروز در ویانا با شرکت نماینده گان امریکا، روسیه، ترکیه و عربستان آغاز شده است، ولی مذاکرات فردا در ویانا، برای اولین بار نماینده گان ایران و عربستان سعودی را گرد یک میز می نشاند.

ایران رقیب عمدهء عربستان سعودی و از حامیان کلیدی رژیم بشار اسد در سوریه است. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی دیروز گفت، در انتقال سیاسی سوریه، نقشی برای بشاراسد وجود ندارد. عمران الزوغبی وزیر اطلاعات سوریه، الجبیر را یک مزدور خواند که بهتر است خاموش بنشیند.

از سوی دیگر وزارت خارجهء روسیه گفته است، مذاکرات بین المللی در ویانا باید در آغاز یک دیالوگ بین گروهی در سوریه کمک کند و منتج به یک توافق سیاسی گردد. ماریا زاخارووا سخنگوی این وزارت امروز در یک کنفرانس خبری گفت، مسکو از دعوت شدن ایران و مصر دراین مذاکرات راضی است.

او گفت استفاده از توانایی های تمام بازیگران منطقوی برای موفق شدن مذاکرات روی بحران سوریه خیلی مهم می باشد.

ماریا زاخارووا گفت:

"ما متیقن ایم که این دقیقاً یک رویکردی است که خواهان آنیم، نه یک شیوهء یک جانبه، این رویکردی است که گروه دوستان سوریه خواهان آن اند، رویکردی که به ثبات در یک سوریهء جدید، متحد، مدنی و دموکراتیک که همه خواهان آن ایم بی انجامد."

دراین حال اپوزیسیون سوریه که در تبعید به سر می برد، قبل از آغاز جلسه ویانا، هر نوع نقش بشار اسد را در یک انتقال سیاسی در سوریه حتی برای یک روز هم رد کرده است.

از سوی دیگر صدراعظمان آلمان و چین روی نیاز حل سیاسی و دیپلوماتیک بحران سوریه تاکید نموده اند.

انگیلا مرکل صدراعظم آلمان امروز در پیکنگ در یک کنفرانس مشترک خبری با لی کقیانگ همتای چینایی اش گفت:

"ما به یک راه حل سیاسی و دیپلوماتیک نیاز داریم. بادرنظر داشت بیش از 300 هزار کشته و میلیون ها مهاجر سوریه، وقت بحرانی است و من خرسندم که حد اقل نشانه های از صحبت های دیده می شود که جوانب عمده را دور هم می کشاند. هر قدر زودتر به مردم سوریه کمک شود به همان اندازه بهتر است."

این بیانات خانم مرکل درحالی ایراد شده است که اجلاس نماینده گان امریکا، ترکیه، روسیه و عربستان سعودی روی حل بحران سوریه در ویانا ادامه دارد و در جلسه بزرگتر که فردا دایر می شود، ایران نیز شرکت می کند.

XS
SM
MD
LG