لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

سنگ تهداب یک لیلیهء دخترانه در پوهنتون امریکایی در افغانستان گذاشته شد


یو. اس. ای. آی. دی یا ادارهء انکشافی ایالات متحده به همکاری سفارت امریکا در کابل، سنگ تهداب یک لیلیهء دخترانه را در محوطهء پوهنتون امریکایی در افغانستان گذاشت.

این لیلیه به هزینهء چهار میلیون دالر امریکایی در مدت یک و نیم سال آیندهاعمار خواهد شد.

داکتر مارک انگلیش رییس پوهنتون امریکایی در افغانستان در مراسم تهداب گذاری این لیلیه ضمن تشکر از کمک های ادارهء انکشافی ایالات متحده امریکا با این پوهنتون گفت که با این اقدامیک گام دیگر به هدف تعیین شده مبنی بر فراهم آوری محیط مصوون به محصلین نزدیک شده اند.

داکتر مارک انگلیش گفت:
"فراهم آوری محیط آرام و امن برای تمام محصلین یکی از اهداف اصلی ما در این پوهنتون امریکایی در افغانستان است و با اعمار این لیلیه ما در موقعیت خوب قرار خواهیم گرفت تا به این هدف خودبرسیم."

قابل یاد آوریست که هزینه اعمار این لیلیه از طریق برنامهء پروموت و از سوی یو. اس. ای. آی. دی یا ادارهء انکشافی امریکا پرداخته می شود.

مسوولان ادارهء انکشافی امریکا این اقدام را یک کار مهمدر راستای تقویت توانایی های زنان افغان خوانده اند.

پوهنتون امریکایی در افغانستان در سال ۲۰۰۶ به فعالیت آغاز کرد و اکنون صدها دختر و پسر افغان در رشته های مختلف در آن مصروف فراگیری تحصیل اند.

دراین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت که در مراسم تهداب گذاری لیلیهء دخترانه در پوهنتون امریکایی در افغانستان اشتراک کرده بود، ابراز باورمندی کرد که این اقدام امریکا نتیجهء مثبت در قبال خواهد داشت.

داکتر عبدالله عبدالله گفت:

"من باور دارم که با بهره برداری از این مرکز و ادامهء کمک های امریکا و یو. اس. ای. آی. دی با سکتور خصوصی، مردم نتیجه آن را در راستای یک افغانستان با ثبات، موفق، با وقارو مستقل خواهند دید."

پوهنتون امریکایی در افغانستان از جمله ده ها پوهنتون خصوصی است که به صورت عصری اعمار شده است و به شیوه های جدید در رشته های علوم سیاسی، اداره، تجارت، کمپیوتر ساینس و سایر رشته ها فعالیت می کند.

تحلیلگران افغان می گویند که حکومت باید از همین حالا برنامه های را برای استفاده اعظم از آموخته های فارغان این پوهنتون، با فراهم آوریزمینه های مناسب کاری، روی دست گیرد.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG