لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

مجاهد: روی تشکیل شورای عالی صلح تجدید نظر صورت گیرد


درحالیکه کارکرد چندین سالهء شورای عالی صلح افغانستان، همواره با انتقاد های جدی روبرو بوده است مقامات این شورا تشکیل کنونی آن را موثر ندانسته تاکید می کنند که باید در مورد آن تجدید نظر صورت گیرد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست این شورا، روز چهارشنبه در نشست تحت نام " آینده گفتگو های صلح " که از سوی گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر در کابل برگزار شده بود گفت، صداقت افراد در قبال منافع ملی موفقیت پروسهء صلح را تضمین کرده می تواند.

آقای مجاهد، تاکید می کند که برخی از اعضای این شورا ضعیف عملکرده و علاقمندی به موفقیت پروسه صلح ندارند اما از فرد مشخصی نام نبرده، می گوید:

"داکتر صاحب اشرف غنی تعهد کرده که روی ایجاد یک میکانیزم قوی برای شورای عالی صلح کار خواهد کرد و ما هم انتظار این را می کشیم که چه زمانی بالاخره ساختار جدید شورای عالی صلح تشکیل می شود. برخی از افراد در این شورا از ابتدا غیر حاضر اند، مزاج یک تعداد افراد این شورا از ابتدا با صلح مخالف بوده است. افرادی باید در چوکات این شورا گماشته شوند که قلباً خواستار صلح باشند."

سرپرست شورای عالی صلح می گوید که رهبری جدید طالبان، علاقمند انجام گفتگو های صلح است، اما می افزاید که برای پیشبرد این پروسه نیاز است تا فضای اعتماد میان طرف های درگیر جنگ به میان آید.

آقای مجاهد می گوید که حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید تلاش های صادقانه را برای موقفیت این روند انجام دهند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که گفته می شود در عقب ناکامی پروسهء صلح، عوامل خارجی نیز نقش داشته و حکومت افغانستان تاکید کرده است که کشور های منطقه به خصوص پاکستان که از حامیان اصلی طالبان مسلح محسوب می شود، اقدامات صادقانه در این زمینه نداشته است.

اخیراً عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز گفت که تا کنون کدام اقدام مشخص که نشان دهد اسلام آباد از حمایت مخالفان مسلح دست کشیده باشد، به نظر نمی رسد.

اما نوازشریف صدراعظم پاکستان در سفر اخیرش به ایالات متحده امریکا گفته است که این کشور نمی تواند همزمان طالبان را نابود و به میزمذاکره حاضر نماید.

صدراعظم پاکستان گفته که کشورش آماده است تا برای از سرگیری گفتگو های صلح میان افغانستان و طالبان مسلح زمینه سازی کند.

ریاست جمهوری افغانستان در عکس العمل به این اظهارات آقای شریف گفته است که حکومت این کشور با کسانی صلح خواهد کرد که شرایط افغانستان را بپذیرند و به منافع ملی کشور نیز متعهد بمانند.

از سوی هم ملالی شینواری مشاور رئیس جمهور در امور جوانان، خواستار لغو شورای عالی صلح شده می گوید که حکومت باید یک هیات با صلاحیت را برای پیشبرد مذاکرات صلح با مخالفین مسلح تعیین کند.

ملالی شینواری می گوید:

"شورای عالی صلح چی معنی دارد؟ از دولت معاش می گیرند من که اینجا نشسته ام بی طرفی این شورا را قبول ندارم. آیا این شورا صلاحیت دارد که به نماینده گی از دولت با طرف مقابل گفتگو کند و چانه زنی را که لازم است نماید؟ تا کنون که نکرده اند بعد از این نیز نخواهند توانست. دولت این شورا را باید کاملاً لغو نماید و یک هیات قوی و با صلاحیت را برای صلح تعیین کند که به نماینده گی دولت با طرف مقابل گفتگو کند و نقش زنان هم در این شورا باید برجسته باشد."

در این حال احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغان می گوید که طبق اظهارات رییس جمهور اشرف غنی برای مبارزه با تروریزم و تامین صلح در کشور باید اجماع به سطح ملی و بین المللی تشکیل شود.

وی تاکید می کند که حکومت باید برای انجام گفتگو های صلح ستراتیژی منظم را به میان آورد تا با در نظرداشت منافع ملی کشور این پروسه به پیش برده شود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG