لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

ولسی جرگه: هر کمک با مخالفان حکومت، مداخله در امور افغانستان است


در حالی که حکومت افغانستان چشم به راه کمک های نظامی روسیه با این کشور است، گزارش های به نشر رسیده اند که گویا روسیه برای جلوگیری از گسترش نفوذ داعش، با طالبان در افغانستان ارتباط گرفته است.

هفته نامه دیلی بیست امریکایی اخیراً گفته است که طالبان در حال باز کردن گفتگو ها با کشور های همسرحد شمال و روسیه هستند.

اما هیئت اداری ولسی جرگه می گوید هر نوع کمک با گروه های مخالف مسلح افغانستان از سوی سایر کشورها، مداخله آشکار در امور افغانستان است.

محمد نذیر احمد زی معاون دوم این جرگه روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت نگرانی های از کمک های روسیه با افراد غیر مسوول در افغانستان وجود دارد.

وی گفت بخاطر رفع این نگرانی ها و چگونگی مبارزه با گروه داعش، قرار است در ماه آینده میلادی نشستی به اشتراک نماینده های دو کشور در مسکو برگزار شود:

" کمک های همرای افراد غیر مسوول دولتی صورت می گرفت، بخاطر ما همراه شان صحبت کردیم بالاخره همراه شان به این موافقه رسیدیم که در 25 و 26 نوامبر یک جلسه منطقوی در روسیه دایر می گردد، که با آنان دولت به دولت سخن زده شود، بدون دولت که هر کسی دیگر باشد آن را نه ملت و نه دولت می پذیرد این که هرکسی و به هر نامی باشد طالب باشد و یا قوماندانان غیر مسوول باشند،این در قانون ما جایگاه ندارد. "

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که به تازه گی هفته نامه دیلی بیست امریکایی با نشر گزارشی گفته است که در حال حاضر تماس ها میان مسکو و گروه طالبان بشکل مخفی و مقطع یی انجام میشوند و محل این مذاکرات تاجکستان است.

در این گزارش آمده است که طالبان دیگر تنها نیستند و در حال توسعه ارتباطات شان با کشور های همسایه و روسیه هستند.

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان گفته است که خواهان تجهیزات سنگین نظامی بخصوص طیاره های جنگی از روسیه شده و ابراز امیدواری کرده که این تجهیزات به زود ترین فرصت ممکن در اختیار افغانستان قرار داده شوند.

سفیر روسیه در افغانستان نیز گفته است که مسکو به این خواست کابل توجه کرده است.

حکومت افغانستان در مورد نشر گزارش دیلی بیست در خصوص ارتباط روسیه و طالبان به هدف مبارزه با گروه داعش در افغانستان، تا کنون تبصرهء نکرده است.

اما مقام های حکومت افغانستان پیش از این گفته اند که کشور های منطقه برای مبارزه با گروه داعش و نفوذ افراط گرایی با حکومت این کشور متعهد اند.

در عین حال شماری از تحلیگران می گویند، استخبارات پاکستان تلاش می کند تا از این طریق میان حکومت های افغانستان و روسیه بی اعتمادی ایجاد کند.

روح الله امین آگاه مسایل سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفت، این تلاش به هدف جلوگیری از به میان آمدن ائتلاف میان افغانستان و روسیه، برای از بین بردن مخالفان مسلح دولت در شمال کشور صورت می گیرد:

" به نظر من این مساله یک پالیسی پاکستانی است، زیرا روسیه بسیار جرئت و شدت نشان داده در جنگ و نابود کردن طالبان در شمال افغانستان، به این ترتیب بخاطر ایجاد کردن بی اعتمادی بین دولت افغانستان و روسیه، پاکستان و یا افراد دیگر بازی را براه انداخته تا این دو کشور را از هم دور بسازد تا طالب که در شمال نیرو گرفته نابود نشود. "

آقای امین تاکید کرد که رهبران حکومت افغانستان باید هوشیارانه عمل کنند و فریب این گونه بازی های استخباراتی را نخورند.

آگاهان می گویند که روسیه از موجودیت داعش در منطقه در هراس است و حکومت این کشور باید اعتماد روسیه را در چگونگی مبارزه اش با گروه داعش و سایر مخالفان مسلح جلب کند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG