لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

حکومت افغانستان چشم به راه تجهیزات سنگین نظامی از روسیه است


آزمونی در برابر نیروهای امنیتی در سال های دراز نبرد، اما چالشی که حکومت افغانستان بارها از آن سخن میگوید، یعنی تجهیزات اندک نظامی نیروهای امنیتی برای ایستاده گی در برابر مخالفان مسلح دولت.

ریاست جمهوری میگوید که برای بدست آوردن تجهیزات سنگین نظامی بخصوص طیاره های جنگی از روسیه، چشم به انتظار است و با توجه با جنگ کنونی در افغانستان که منطقه را نیز تهدید میکند، این تجهیزات باید در کمترین زمان در اختیار افغانستان قرار داده شود.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری میگوید که حکومت افغانستان در این باره با مقام های روسی گفتگو کرده و این کشور برای سپردن این تجهیزات با افغانستان متعهد است:

" افغانستان یک کشور مستقل است و حق دارد تا از هر کشوری درخواست کمک نظامی کند.

قرارداد امنیتی که افغانستان با امریکا امضا کرده مانع این کمک ها شده نمی تواند.

امیدوار هستیم تا کمک های که از روسیه خواستیم در اختیار ما قرار داده شود تا فشاری که بالای نظامیان ما است کاهش یابد. "

یک روز پیش از این خبرگزاری وال ستریت ژورنال از زبان مقام‌های روسی و امریکایی گفته است که رییس جمهور غنی، تجهیزات سبک و سنگین نظامی و طیاره های جنگی ام.آی.35 از روسیه خواسته است.

از سوی دیگر در این گزارش آمده که الکساندر میتنسکی، سفیر روسیه در افغانستان می گوید که مسکو این درخواست را در نظر گرفته است.

اما شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان در حالی که این تصمیم رئیس جمهور را برای تجهیز نظامیان افغان می ستایند، اما نگران اند که ممکن این کار جای پای برای روسیه در افغانستان پیدا کرده و سر آغاز یک جنگ نیابتی میان مسکو و واشنگتن در افغانستان شود.

محمد نواب منگل یکی از اعضای این کمیسیون میگوید، افغانستان باید کمک نظامی از روسیه را در هماهنگی با واشنگتن درخواست کند:

" اگر این کمک ها از طریق امریکا از روسیه خریداری و در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار داده شود بهتر است زیرا افغانستان با امریکا قرار داد امنیتی امضا کرده است و باید هر تصمیم در این مورد در هماهنگی با امریکا و ناتو گرفته شود تا سر آغاز یک جنگ نیابتی میان امریکا و روسیه در افغانستان نباشد. "

پنتاگون پیش از این شماری از طیاره های روسی ام.آی شانزده را برای اردوی افغانستان خریداری کرده بود اما به نیازمندی های کنونی این نیروها بسنده دانسته نمی شود.

از سوی هم شماری از تحلیل گران روابط بین المللی میگوید که بدست آوردن تجهیزات سنگین نظامی از روسیه هیچ نوع مشکلی را در قبال نخواهد داشت.

نصرالله ستانکزی یکی از این تحلیلگران میگوید، بر اساس توافق کنفرانس شیکاگو انجام کمک های نظامی از سوی یک کشور به معنای حضور نظامی آن در افغانستان نیست:

" کمکی که امریکا برای افغانستان می کند بر اساس تعهدات نشست شیکاکو است و دوم بسیار روشن است که روسیه وارد این خطوط نمی شود و وارد هم شده نمی تواند و این کمک یک کمک فنی است.

و دیگر اینکه این موضوع بر می گردد به مدریت و نیابت افغانستان هیچگاهی این کمک زمینه ساز جنگ نیابتی روسیه و امریکا نخواهد شد مثلاً اگر شما ببینید در پاکستان که تجهیزاتش را از روسیه، امریکا و چین وارد می سازد اما هیچگاهی زمینه ساز جنگ نیابتی میان این کشورها نشده است. "

بارها از کمبود تجهیزات نظامی بخصوص طیاره های جنگی برای نظامیان افغانستان ابراز نگرانی شده است.

گاه کمک این تجهیزات از سوی دهلی نو و گاهی هم از سوی بیجنگ و حتی در این روزها حکومت افغانستان از وارد ساختن این تجهیزات از آسیای میانه نیز سخن گفته است.

اما به نظر می رسد که تا کنون این تجهیزات در اختیار نظامیان افغانستان قرار نگرفته و این نظامیان یگانه چالش را در برابر خودشان کمبود تجهیزات سنگین و طیاره های جنگی می خوانند.

شماری از کارشناسان نظامی میگویند به هر پیمانه یی که این نظامیان تجهیز شوند کمر مخالفان مسلح دولت خواهد شکست و آنان در توان ایستادگی در برابر نیروهای امنیتی افغان را نخواهند داشت.

از سوی دیگر محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان می گوید که نباید تنها کمک به نیروهای نظامی افغان محدود به امریکا باشد و با توجه به اوضاع کنونی امنیتی افغانستان از هر کشوری باید درخواست کمک های نظامی کند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG