لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

سازمان صحی جهان: گوشت های پروسس شده سرطان زا هستند


سازمان صحی جهان هشدار داده که ساسج، بیکن، و دیگر گوشت های پروسس شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، معده و سرطان های دیگر را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری اسوشتیدپرس، در یک تحقیق تازۀ این سازمان همچنان آمده که گوشت سرخ نیز احتمالا به بیماری سرطان کمک می کند.

بخش سرطان سازمان صحی جهان پس از تجزیه و تحلیل مطالعات چندین دهه درین مورد در یک بیانیۀ قطعی خود روز دوشنبه ضمن این هشدار گفت که گوشت های پروسس شده مثل سگرت کشیدن خطرناک است.

اما، این بدان معنا نیست که مثلاً یک ساسج گوشت سرخ به بدی سگرت کشیدن باشد.

صنعت گوشت با اعتراض به این طبقه بندی، استدلال کرده که سرطان از مواد غذایی خاص ایجاد نمی شود، بلکه شیوه زندگی و عوامل محیطی نیز در بوجود آوردن آن نقش دارند.

یک گروه بیست و دو نفری سازمان صحی جهان در لیون، فرانسه، بیش از هشتصد پژوهشی را که در چند قاره در مورد گوشت و سرطان انجام شده، مورد بررسی قرار داده اند.

این تحقیقات بیش از ده نوع از سرطان در میان افراد با رژیم غذایی متنوع در بیش از 20 سال گذشته را بررسی کرده است.

بر اساس این ارزیابی، گروه محققان سازمان صحی جهان گفته که گوشتهای پروسس شده برای انسان ها سرطان زاست که عمدتاً سبب سرطان رودۀ بزرگ می شود.

همین محققان همچنین گفته اند که گوشت سرخ حاوی مواد غذایی مهم است ولی در عین حال گفته اند که مصرف گوشت سرخ هم احتمالاً سبب سرطان می شود، به ویژه سرطان روده بزرگ، غده های پروستات و پانقراص.

گروه محققان سازمان صحی جهان گفته اند اطلاعات کافی درین مورد در اختیار ندارند که چی اندازه از گوشت پروسس شده می تواند بسیار خطرناک باشد ولی افزوده است که خطر با مقدار مصرف افزایش می یابد.

تجزیه و تحلیل ده مورد از مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانۀ پنجاه گرام گوشت پروسس شده، خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ را در طول عمر تقریباً هژده درصد افزایش می دهد.

در مقایسه با یک میلیون مرگ ناشی از سگرت کشیدن در هر سال، شش صد هزار مرگ سالانه از بابت مصرف الکول و دوصدهزار مرگ از آلوده گی هوا، به اساس مطالعات جدید سی و چهار هزار مرگ ناشی از سرطان در هر سال در سراسر جهان به رژیم غذایی سنگین حاوی گوشت پروسس شده مرتبط بوده است.

یافته های سازمان صحی جهان می تواند توصیه های بهداشتی عمومی در سراسر جهان را تحت تاثیر قراردهد.

داکتران معالج به خصوص در کشورهای ثروتمند از دیر زمانی هشدار داده اند که رژیم غذایی پر از گوشت سرخ با سرطان مرتبط است، مخصوصاً سرطان رودۀ بزرگ و پانقراص.

انجمن سرطان امریکا مدت زیادی است از مردم خواسته که گوشت سرخ و گوشت های پروسس شده کمتر بخورند.

به طور کلی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در حدود 1 در 20، یا در حدود 5 درصد گفته شده که این خطر در زنان کمی پایین تر از مردان است.

این گروه از محققان گفته است که تمام انواع گوشت عضله پستانداران، مانند گوشت گاو، گوشت گوساله، گوشت خوک، گوشت بره، گوشت گوسفند، اسب و بز همه در تعریف گوشت سرخ می آیند.

در این گزارش آمده که کباب کردن، تابه بریان، ودیگر روش های پخت و پز گوشت سرخ با درجه حرارت بالا سبب تولید بالاترین مقدار از مواد کیمیایی مشکوک برای ابتلا به سرطان می شود.

***

گوشت پروسس شده چیست؟

چگونه و چرا امکان مبتلا شدن انسانها به بیماری سرطان را افزایش میدهد؟

و آیا پس از این نباید از گوشت سرخ و گوشت پروسس شده استفاده شود؟
این سوال ها را امید مرزبان در گفتگوی تلیفونی از خالق ویسی داکتر افغان در کشور فنلند پرسیده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG