لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

احمدزی: تجاوز بر زنان زندانی در غرب افغانستان تکان دهنده است


رویداد تکان دهنده تجاوز بر 35 زن زندانی در ولایات زون غرب آن هم از سوی څارنوالان که نگرانی ها و عکس العمل های را در میان نهاد های دفاع از حقوق بشر به همراه شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که از شنیدن این خبر تکان خورده و پذیرفتن چنین عملی از سوی څارنوال و یا قاضی برای شان دور از باور است.

شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی این کمیسیون این عمل را به شدت تقبیح می کند و می گوید که اگر حکومت افغانستان از این رویداد نادیده بگذرد، این کشور نزد جهان بد نام خواهد شد:

"اگر این گزارش بجا باشد و روی سند گزارش داده شده باشد، پس حکومت افغانستان باید یک هیئت تعیین کند تا این رویداد را بررسی و تمامی مجرین آن مجازات شوند تا برای دیگران عبرت شود نباید حکومت از این مسئله آسان و بی تفاوت بگذرد.

این بسیار یک عمل وحشتناک و تکان دهنده است، غیر انسانی و به دور از اسلام است و ما این عمل را آنهم از سوی یک څارنوال و قاضی به شدت نکوهش می کنیم."

از سوی دیگر لعل گُل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان از رئیس جمهور غنی می خواهد تا آن کسانی را که به چنین عمل دست زده اند، به سخت ترین نوع مجازات برساند.

گزارش تازه"نهاد مدنی و حقوقی عدالت" که روز یکشنبه به نشر رسیده در آن با 35 زن زندانی زون غرب گفتگو شده است.

این زنان که از ولایت های غور، هرات، فرا و بادغیس هستند به این نهاد گفته اند که از سوی شماری از څارنوالان و قاضیان بر آنان تجاوز شده است.

رئیس "نهاد مدنی و حقوقی عدالت" به رادیو آزادی می گوید که پس از نشر این گزارش شماری از څارنوالان به دفتر آنان در ولایت هرات حمله کرده و کارمندان این نهاد را به مرگ تهدید کرده اند و اکنون تمامی این کارمندان به کابل انتقال داده شده اند.

شمس الدین شمس رئیس این نهاد می گوید که این گزارش را به رئیس جمهور غنی نیز فرستاده است و خواستار مجازات عاملان تجاوز بر این زنان شده است:

"کارمندان ما پس از نشر این گزارش تهدید شده اند امروز به دفتر ما در هرات حمله کردند و ما مجبور شدیم به کابل بیایم.

ما کاپی این گزارش را برای رئیس جمهور نیز فرستادیم انتظار داریم که مجرمین مجازات شوند، خانواده های قربانی در هنگام تهیه این گزارش از ما خواستند تا صدای عدالت خواهی شان را به گوش رئیس جمهور برسانیم، اما تا کنون آنان آزاد هستند."

بر بند گزارش "نهاد مدنی و حقوقی عدالت" نُه څارنوال و شش قاضی در هرات، شش څارنوال و چهار قاضی در ولایت بادغیس، پنج څارنوال و چهار قاضی در ولایت غور، چهار څارنوال و سه قاضی در فراه و سه څارنوال و دو قاضی در ولایت نیمروز در تجاوز بر این زنان دخیل دانسته شده اند.

رئیس این نهاد می گوید که نام هر یک این مجرمین را به رئیس جمهور نیز فرستاده است، اما تا کنون در برابر آنان از سوی ریاست جمهوری تصمیمی گرفته نشده است و آنان آزادانه به کار شان ادامه می دهند.

خواستیم در این باره نظر ریاست جمهوری افغانستان را نیز داشته باشیم، اما پاسخی به تماس های ما داده نشد.

با این همه، کمیسیون های دفاع از حقوق بشر هشدار می دهند که اگر رئیس جمهور غنی به این رویداد رسیده گی نکند، قربانیان چنین جنایت های بشری در کشور بیشتر خواهد شد و آنگاه بحران آفرین است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG