لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

توافقنامه سهم داران پروژه تاپی به امضا رسید


وزارت خارجه افغانستان می گوید که توافقنامه سهم داران پروژه تاپی در بیست و سومین نشست وزرای کشور های دخیل در این پروژه به روز شنبه هفته جاری امضا شد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت در کابل به خبرنگاران گفت، بر اساس این توافقنامه ترکمنستان 85 درصد و افغانستان، هند و پاکستان پنج، پنچ درصد سهم خواهند داشت:

"به اساس این موافقتنامه ترکمنستان 85 درصد سهمدار پروژه بوده و سایر کشور ها هر یک 5 درصد در پروژه شریک خواهند بود که مورد حمایت همه کشور های اشتراک کننده قرار گرفته است".

موافقتنامه احداث پایپ لاین گاز ترکمنستان در سال 2010 ميلادى میان مقامات بلند رتبه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به امضا رسيد.

به اساس این توافقنامه، 1735 کیلومتر پایپ لاین برای انتقال گاز از ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند تمدید می شود.

کار انتقال این پایپ لاین که گفته می شود تا پایان سال 2017 به پایه اکمال خواهد رسید، در داخل افغانستان از بندر تورغندی آغاز و از طریق ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند و بندر سپین بولدک می گذرد و سپس به پاکستان وصل خواهد شد.

این پروژه در سال 1990 مطرح شد، اما به دلایل گوناگون به خصوص نا امنی های افغانستان برای پیشرفت کار این پروژه مشکلات ایجاد کرد.

در این حال کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند که عملی شدن پروژه تاپی با امنیت و ثبات منطقه به وِیژه افغانستان کمک خواهد کرد.

عبدالله واحد یار یکی از این کارشناسان می گوید، در صورت که کار احداث پروژه تاپی عملاً آغاز شود، کشورهای دخیل به امنیت این پروژه توجه خواهند کرد:

"یک عامل جنگ بیکاری است اگر این پایپ لاین کارش آغاز شود با آن تعداد زیادی به کار گماشته می شود و به شکل طبیعی زمانیکه به مردم زمینه کار مهیا می شود آنان از مخالفت با حکومت دست بردار می شوند و با حکومت یک دست می شوند چون منافع آنان در خطر می باشد و گفته میتوانم که تاثیر مستقیم با امنیت دارد".

بر اساس معلومات وزارت معادن و پطرولیم افغانستان، با آغاز کار احداث پروژه تاپی، افغانستان در کنار بدست آوردن سالانه صد ها ملیون دالر از راه ترانزیت، برای بیش از 5 هزار تن زمینه کار نیز در این کشور مهیا خواهد شد.

با آنکه وزارت داخله افغانستان به تازه گی در مورد چیزی نگفته، اما قبل از این گفته است که برای تمدید پایپ لاین پروژه تاپی آمده گی های لازم را روی دست دارند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG