لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

"تا حمایت پاکستان از طالبان قطع نشود، به میانجیگری آنکشور اعتماد نیست"


عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان

به ادامه اظهارات اخیر مقامات افغان و پاکستانی در خصوص پروسه صلح، رییس اجرائیه حکومت افغانستان انتقاد می کند که تا حالا هیچ شواهد از قطع کمک و حمایت پاکستان از گروه طالبان مشاهده نشده است.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران در عکس العمل به اظهارات اخیر صدراعظم پاکستان گفت، طالبان هنوز هم از سوی آن کشور تقویت و تجهیز شده و حمایت می شوند.

آقای عبدالله بار دیگر تاکید کرد که ثبوت همکاری صادقانه پاکستان در گفتگوهای صلح، قطع کمک و حمایت از طالبان است:

" این هم ممکن نیست که ما اعتماد کنیم در حالتی که از یک طرف طالبان تقویه می شوند، حمایت میشوند و تجهیز می شوند و از طرف دیگر باور به این بکنیم که صادقانه میانجیگری صورت می گیرد برای گفتگو این مساله بسیار یک مساله مهم و اساسی است. "

نوازشریف صدراعظم پاکستان در تازه ترین سفراش به امریکا گفت که پاکستان نمی تواند همزمان طالبان را بکشد و هم آنها را به میز مذاکره حاضر سازد.

نوازشریف گفته است، پاکستان حاضر است تا زمینه گفتگوهای صلح را به حکومت افغانستان فراهم سازد.

اما عبدالله عبدالله انتقاد کرد که با وجود تلاش های چندین ساله حکومت و مردم افغانستان به تحقق صلح، هنوز هم به آن نرسیده و ناامنی و مداخله بیرونی هم چنان دادمه دارد.

از سوی هم برخی از کارشناسان افغان یکی از دلایل عدم همکاری صادقانه پاکستان در پروسه صلح را نبود تعریف واحد دو کشور از گروه طالبان می دانند.

روح‌الله امین کارشناس افغان یگانه راه دست برداشتن پاکستان از حمایت طالبان و همکاری این کشور را در پروسه صلح افغانستان با تطبیق فشارهای بین‌المللی می‌داند:

" اینکه یک ناگذیری بین المللی و فشار سیاسی وجود داشته باشد، دوم اینکه خود اش هم نزدیک شود به تعریف دولت افغانستان که طالب از هر نحو اش، از هر شکل اش خطر است وقتی که نزدیک شود به این تعریف بسیار احتمال دارد که تغییر پالیسی‌ها به زودی به ظهور برسد و چیز دیگر اینکه طالبان رفتار و واکنش های شان نسبت به پاکستان افزایش پیدا بکند".

این در حالیست که تاحالا چندین بار مقامات پاکستانی تاکید کرده اند که در گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح آماده میانجیگری هستند.

اما با توجه به افزایش ناامنی ها در چند ماه اخیر در برخی از ولایات افغانستان، باز هم انگشت انتقاد به سوی پاکستان بلند شده که مقامات این کشور حامی طالبان بوده و به وعده های خود هرگز صادقانه عمل نکرده‌اند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG