لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

دسترسی گروه های مسلح به برخی معادن افغانستان!


در کنار قاچاق مواد مخدر در افغانستان که یکی از منابع تمویل گروه های تروریستی در افغانستان محسوب میشود دسترسی مخالفان مسلح دولت به برخی از معادن این کشور به نگرانی جدی دیگر مبدل شده است.

دیده بان شفافیت افغانستان با تائید این موضوع میگوید که نه تنها مخالفین مسلح بلکه برخی از حلقات دولتی وافراد غیر مسوول در عقب استخراج غیرقانونی معادن این کشور دست دارند.

اسدالله زمری یکتن ازمسوولین این نهاد روزیکشنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت :

" من فکرمیکنم که مشخصاً برای مخالفین مسلح پس ازتریاک ومواد مخدرمنبع دوم وخیلی زیاد مهم میتواند دسترسی به معادن کشور باشد، اما یک چیز را نباید فراموش کرد که این تنها موضوع مخالفین مسلح نیست، بلکه دربسیاری حالات خود مخالفین به این منابع آنقدر ضربه وارد نمی کنند که ازسوی طرفداران دولت وارد میشود. "

وی، درمورد اینکه دسترسی مخالفین مسلح به معادن کشور درمقایسه با گذشته تا چه حد افزایش یافته است معلومات نداد اما گفت که مدیریت ناسالم منابع طبیعی زمینه را برای برخی از حلقات فراهم ساخته تا درمناطق نا امن از معادن به گونه غیرقانونی استفاده کنند.

دیده بان شفافیت افغانستان با آنکه میگوید، در کنار مخالفین مسلح برخی از مقامات بلند رتبه دولتی، اعضای شورای ملی و زورمندان در استخراج غیرقانونی معادن دخیل اند اما از فرد مشخصی دراین زمینه نام نمیبرد.

این درحالیست که پیش از این سازمان ملل متحد نیزگفته است که عواید ناشی ازاستخراج غیرقانونی معادن به منبع عایداتی دوم شبکه های تروریستی درافغانستان مبدل شده است.

درهمین حال گزارش های به نقل ازشبکه نظارت به منابع طبیعی به نشر رسیده که بر اساس آن مخالفین مسلح دولت نه تنها ازعواید ناشی ازاستخراج غیرقانونی معادن کشوربه گونه مستقیم مستفید میشوند بلکه ازنزد برخی ازشرکت های که جواز رسمی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان را دریافت کرده اند نیز باج میگیرند.

با این همه محی الدین نوری سخنگوی وزارت معادن افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این وزارت طرحی امنیتی معادن را که قبلاً تهیه شده است به شورای وزیران ارایه کرده و با تطبیق آن بخشی از مشکلات موجود دراین راستا برطرف خواهد شد.

درعین حال سیف الدین سیحون کارشناس مسایل اقتصادی میگوید، در صورت که نظارت دولت برمعادن کشورتشدید نیابد، مخالفان مسلح بیشتر از پیش از معادن عاید بدست خواهند آورد:

" تلاش هراس افگنان اینست که بر معادن لاجورد سلطه داشته باشند و بر معدن طلای راغ سلطه داشته باشند، وقتی که اینها سلطه پیدا کردند مسلماً که هراس افگنی و جنگ دوامدار در حقیقت نهادینه میشود. "

دیده بان شفافیت افغانستان میگوید که درحال حاضر گروه های مسلح مخالف دولت و برخی ازحامیان دولت دربرخی ازولایت های کشورازجمله بدخشان، ننگرهار، نورستان، کنر، لوگر، میدان وردک وبرخی مناطق دیگربه معادن دسترسی دارند.

کارشناسان افغان تاکید میکنند، هرگاه حکومت درجهت حفظ معادن کشورکه یکی ازمنابع مهم تقویت اقتصادی افغانستان محسوب میشود اقدام نکند این کشور در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG