لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

ارگ، گزارش موجودیت 130 هزار نیروی خیالی را رد کرد


سربازان خیالی، سربازان که بدون حضور فزیکی نام های شان در فهرست نیروهای امنیتی افغان جا دارد و از سوی حکومت معاشات شان پرداخته میشود.

یک تحقیق تازه نهاد موسوم به "حقوق و عدالت" نشان میدهد که 130 هزار نیروی خیالی در افغانستان که حضور فزیکی ندارند، معاش میگیرند.

اما ریاست جمهوری افغانستان این رقم را مبالغه آمیز و نادرست میخواند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور روز یکشنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که رییس جمهور غنی دستور داده تا یک تصویر کلی از نیروهای افغان به حکومت ارائه شود:

" رییس جمهور افغانستان در سراسر افغانستان دستور داده است تا یک تصویر کلی از چگونه قواه امنیتی و دفاعی مسلح کشور بدست آید به این معنی که تشخیص کنیم که در تمام افغانستان در کدام قسمت به تعداد سرباز داریم و در چی وضعیت قرار دارند، رقم دقیق این نیرو ها چقدر است و هم چنان تسهیلات و تجهیزات که در اختیار آنها قرار دارد مشخص شود. "

در این تحقیق نهاد مدنی "حقوق و عدالت" گفته شده است که این تحقیق در 13 ولایت به گونه مستقیم و در 15 ولایت دیگر به شکل غیر مستقیم انجام شده است.

شمس الدین شمس رییس این نهاد مدنی در صحبت با رادیو آزادی گفت که این رقم را از طریق مصاحبه با نیروهای افغان در پوسته های امنیتی، قوماندانی ها، کندک ها و خط جنگ بدست آورده اند.

بحث سربازان خیالی در حالی مطرح می شود که رییس جمهور اشرف غنی چندی پیش از ارزیابی همه جانبه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سخن گفت.

در آن زمان ریاست جمهوری گفته بود که به زودی هیئت را موظف خواهد ساخت تا نیازمندی، کمبود و تجهیزات این نیروها را از نزدیک بررسی کند.

رییس جمهور غنی نیز در اوایل ماه میزان در مورد ارقام نیروهای امنیتی افغان ابراز تردید کرد و گفت که احتمالاً تعداد نیروهای امنیتی به اندازه نیست که مسوولان آن را بیان می کنند.

در این میان برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می گویند، ممکن سربازان خیالی در میان صفوف نیروهای افغان موجود باشد اما آمار را که نهاد حقوق و عدالت گفته است به دور از حقیقت میدانند.

محمد اقبال صافی عضو این کمیسیون:

" اینکه به این رقم درشت عساکر خیالی را این نهاد نشر کرده است به دور از حقیقت است بخاطریکه امکان ندارد به این حد عسکر خیالی باشد. ممکن یک فیصدی بسیار کم موجود باشد. "

آقای صافی این ادعای نهاد حقوق و عدالت را که گویا در چوکات محافظین اعضای شورای ملی نیز نیروهای خیالی وجود دارد را رد کرد و میگوید که هر عضو شورای ملی چهار محافظ دارند.

در حال حاضر افغانستان دارای نیروی امنیتی و دفاعی حدود 350 هزاری نفری است که در سراسر کشور سر گرم تامین امنیت اند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG