لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

عکس العمل تند اعضای مشرانوجرگه در مورد اظهارات اخیر نوازشریف!


اعضای مشرانو جرگه افغانستان پاکستان را حامی گروه طالبان خوانده و اظهارات اخیر صدراعظم این کشور را به شدت تقبیح کردند.

آنان روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه که بیشتر در رابطه به اظهارات اخیر نوازشریف صدراعظم پاکستان اختصاص یافته بود، پاکستان را به تمویل طالبان متهم کردند.

فضل هادی مسلمیار رییس این جرگه پس از بحث های تند سناتوران گفت: خواست های را که حکومت افغانستان از سفر نوازشریف به امریکا داشت بر آورده نشده و این سفر به گفته وی به نفع پاکستان انجامیده است:

"اظهارات صدراعظم پاکستان که در انستیتوت تحقیقاتی انجام داد از سوی مردم افغانستان قابل تقبیح است ملت افغانستان هیچ گاهی از پاکستان نخواسته است که طالبان را بکشند و نه هم کشته اند بلکه طالبان را تمویل می کند در این مدت سیزده سال تمویل مراکز و شورا های طالبان بدست آنان است و ملت افغانستان را توسط اش از بین می برد."

رییس مشرانو جرگه افغانستان می گوید: پاکستان هیچ ثبوتی در رابطه به اظهارات نوازشریف صدراعظم آن کشور که گفته است آنها نمی توانند، همزمان طالبان را بکشند و هم آنان را به میز مذاکره حاضرکنند در دست ندارد.

وی افزود که پاکستان نه طالبان را کشته است و نه هم آنان را به میز مذاکره کشانده است بلکه به باور آقای مسلمیار پاکستان همواره طالبان را حمایت و تمویل کرده است.

در عین حال برخی از کارشناسان افغان می گویند که از اظهارات نوازشریف طوری برداشت می شود که گویا پاکستان می خواهد تا مدیریت جنگ و صلح افغانستان را بدست داشته باشد.

حاجی سید داوود یکی از این کار شناسان در مورد چنین می گوید:

"برخورد که این را هویدا می سازد که پاکستانی ها علاقمندی دارند که مدیریت جنگ، صلح و هر آنچه را که در افغانستان به وقوع می پیوندد آنان اداره کنند و همچنان آنان بیشتر تمرکز شان به این است که ابتکار صلح باید به دست پاکستان باشد و هر چه را آن کشور می خواهد در افغانستان صورت گیرد و این همه به مردم افغانستان قابل قبول نیست."

آقای داوود گفت که پاکستان به تعهداتش در رابطه به گفتگو های صلح عمل نکرد و سیاست دوگانه را در قبال افغانستان در پیش گرفته است.

وی تاکید کرد که افغانستان باید پاکستان را از راه یک دیپلوماسی فعال مورد فشار های منطقه یی و جهانی قرار داده و نگذارد که این کشور بیشتراز این میدان جنگ را در افغانستان گرم نگهدارد.

XS
SM
MD
LG