لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

وزیری: کشورهای همسایه در سرکوب تروریستان، افغانستان را کمک کنند


وزارت دفاع افغانستان می گوید: به هیچ گروه تروریستی اجازه داده نخواهد شد تا امنیت کشورهای همسایه را از خاک این کشور با خطر روبرو سازد.

با آنکه شعله ور شدن آتش جنگ و فعالیت روز افزون گروه داعش در افغانستان، کشور های همسایه و منطقه را نگران ساخته اما وزارت دفاع افغانستان می گوید که به گروه های تروریستی موقع داده نمی شود تا امنیت کشور های همسایه را تهدید کنند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می گوید، نیروهای افغان توانایی سرکوب کردن مخالفان مسلح دولت را دارند و کشور های همسایه باید در این راستا آنان را یاری رساندند.

آقای وزیری، روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:
" هر کسی که به امنیت خطر باشد به آنها اجازه نمی دهیم که در افغانستان دست آزاد داشته باشد، همسایه ها ما یا ممالکی که ازاین ناحیه تشویش دارند برای شان می گویم که برای هیچ کس اجازه داده نمی شود که در افغانستان مراکز داشته باشد و از این طریق امنیت ممالک همسایه ما را تهدید کند. این کشور های دوست باید با افغانستان همدست شوند و چه از نگاه سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی با افغانستان کمک کنند."

اما آقای وزیری می افزاید که نیروهای امنیتی افغان با راه اندازی عملیات های پلان شده در ولایت های ننگرهار، هلمند، فراه، غزنی، ارزگان و زابل توانسته اند مراکز گروه داعش و دیگر مخالفان مسلح را تخریب و فعالیت های آنان را مهار نمایند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرید که به تازه گی یک مقام روسیه، از ایجاد مراکز گروه داعش و فعالیت حدود 3500 جنگجوی این گروه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

اخیراْ رسانه های تاجکستانی به نقل ازایگور لایکن فرولوف سفیر روسیه در تاجکستان، گزارش داده اند که گروه داعش در افغانستان به شدت در حال سربازگیری است.

این مقام روسی همچنان ادعا کرده که در حال حاضر افراد وابسته به گروه داعش در 24 ولایت افغانستان فعالیت دارند.

این در حالیست که چندی قبل رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان، در نشست استجوابیه ولسی جرگه از گسترش فعالیت گروه موسوم به داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

پیش از این شماری از بزرگان قومی برخی از ولسوالی های ننگرهار نیز در تماس با رادیو آزادی گفته اند که ده ها خانواده در این ولایت به دلیل ایجاد فضای بیم و ترس و فرار از جنگ و اختلافات میان طالبان و گروه داعش، از مناطق اصلی شان کوچیده اند.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان می گویند که ایجاد یک اجماع منطقه یی و فرا منطقه یی برای مبارزه علیه گروه داعش و دیگر مخالفان مسلح دولت از نیاز های عمده شمرده می شود.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"ازبیکستانی های که تحت رهبری حزب اسلامی ازبیکستان بودند آنها به داعش پیوستند، یک تعداد از گروه ها از تاجکستان و یک تعداد گروه ها هم از داخل افغانستان به داعش پیوستند. دولت افغانستان به تنهایی توان مبارزه را در حالیکه با طالبان ندارد چطور می تواند با داعش که پدیده جهانی است داشته باشد؟ بهتراست که مبارزه علیه داعش اول یک اجماع منطقوی ایجاد شود و بعداً اجماع فراه منطقوی که بهترین راه است."

با آنکه در ماه های اخیر در رابطه به فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در برخی مناطق افغانستان معلومات ضد و نقیص داده می شود اما کارشناسان تاکید می کنند که حکومت باید برای جلوگیری از فعالیت این گروه اقدامات جدی را انجام دهد.

احمد سعیدی و برخی از کارشناسان دیگر می گویند که حکومت افغانستان برای مبارزه موثر در برابر داعش و دیگر مخالفان مسلح باید همکاری کشور های همسایه و منطقه را بدست آورد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG