لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر به فداکاری و وحدت افکار نیاز دارد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان می گوید، افراطیت، خشونت و قتل افراد بی گناه که با تمام اصول دین اسلام در تضاد است مواردی اند که افغانها با آن مواجه است.

رییس جمهور غنی که روز شنبه به مناسبت عاشورا در کابل صحبت می کرد گفت که تروریستان همواره خون مردم افغانستان را می ریزانند و این کشور مدام قربانی این پدیده بوده است.

وی می گوید: افغانستان یگانه کشوری نیست که روز های دشوار را سپری می کند اما به گفته وی این کشور با سایر کشور های دیگر که با مشکلات دچار اند متفاوت است.

اشرف غنی قربانی مردم و نیروهای امنیتی برای بیرون رفت از این وضعیت را استقبال کرده و بر اتحاد و همبستگی تاکید می ورزد:

"ما تنها مملکتی نیستیم که در شرایط دشوار تاریخ قرار داشته باشیم، اما فرق بین ممالکی که حس ایثار و فداکاری دارند در هدف و آنان که حس ایثار ندارند چه است؟

ممالک که حس ایثار و فداکاری دارند به هدف می رسند، ممالکی که اتحاد نظر و عمل نداشته باشند و فداکاری نداشته باشند ناکام می مانند.

ملت افغانستان امروز از همه زیادتر به ایثار، فداکاری و وحدت فکر و عمل ضرورت دارد."

به دلیل اینکه در ماه محرم واقعیات زیادی شده و در دهم محرم امام حسین نواده حضرت محمد (ص) به شهادت رسیده، مسلمانان همه ساله در این روز مراسم سوگواری برگزار می کنند.

از این روز همه ساله در پایتخت و سایر ولایات افغانستان گرامیداشت به عمل میآید و اکثر مناطق شهر با جنده های سیاه پوشانیده می شود و مردم عزاداری می کنند.

در حالیکه برخی از پیروان اهل تشیع در این روز خود را با زنجیر و تیغ زده خون می ریزند، اما شماری از علمای آنان این کار را نامناسب خوانده و تاکید بر اهدای خون به نیازمندان می کنند.

مقامات حکومتی افغانستان می گویند که این مراسم نباید به یک قوم و یا یک مذهب خاص محدود گردد بلکه از این روز باید درس صداقت و ایستادگی در برابر خشونت و بی عدالتی را آموخت.

در این حال عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت که در یکی از تکیه خانه ها سخنرانی می کرد اطمینان داد که برای تامین عدالت تلاش بیشتر خواهد شد.

به گفته وی، هر چند افغانستان با توطئه های زیادی روبرو است اما از مردم خواست تا به این توطئه ها نه بگویند:

"توطئه ها تنها از دیروز آغاز نشده که امروز یا فردا ختم شود، توطئه ها ادامه خواهد داشت، مهم این است که دشمنان افغان آنان که در صدد توطئه بر افغانستان هستند، بدانند که با توطئه، با تشویق، تمویل و تجهیز تروریزم در این کشور به هیچ هدفی نمی رسد."

آقای عبدالله به مناسبت همین روز بالای افراد که در تلاش تضعیف حکومت اند صدا کرد که از این کار دست برداشته و مداخلات شان را قطع کنند.

در این حال مردم می گویند که مشکلات در افغانستان در حال افزایش است و رهبران حکومت و مقامات دولتی باید بجای منافع شان برای حل این چالش ها تلاش های جدی را انجام دهند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG