لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

هاشمی: با کسانی گفتگوهای صلح صورت میگیرد که شرایط حکومت را بپذیرند


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان

مقامات افغان هر چند از صلح دایمی صحبت می کنند اما تاکید دارند که گفتگو های صلح با کسانی صورت خواهد گرفت که شرایط حکومت را بپذیرند و جنگ با افغان ها را کنار گذارند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که افغانستان در تلاش تامین صلح با عزت بوده و در این راستا از هیچ سعی دریغ نخواهد ورزید.

اما آقای هاشمی تاکید کرد که در برابر افراد و گروه های که به اشاره بیگانه ها میدان جنگ در افغانستان را گرم نگهداشته اند، اقدامات نظامی صورت می گیرد:

"افغان های که شرایط ما را بپذیرند،به دست آورد های بیش از ده سال مردم افغانستان ارج بگذارند و بخاطر منافع بیگانه ها در افغانستان جنگ نکنند ما آمده هستیم که با آنان موضوع صلح را مطرح کنیم.

اما گروه های که از خارج افغانستان با مردم این کشور اعلام جنگ می کنند و با ترور، وحشت و دهشت مردم ما را بترسانند، علیه آنان اقدام نظامی می کنیم."

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که نواز شریف صدراعظم پاکستان به تازه گی گفته است که آنان نمی توانند در یک زمان هم طالبان را بکشند و هم آنان را به میز مذاکره بکشانند.

آقای شریف در سفرش به ایالات متحده گفته است که پاکستان حاضر است تا زمینه گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را فراهم سازد.

صدراعظم پاکستان در دیدارش از امریکا با بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده و برخی از مقامات دیگری این کشور نیز گفتگو کرده است.

بارک اوباما و نوازشریف پس از دیدار شان از طالبان مسلح خواسته اند که با حکومت افغانستان مستقیماً مذاکره کرده و زمینه صلح و ثبات در این کشور را فراهم سازند.

هر چند برخی از کارشناسان می گویند که اظهارات صدراعظم پاکستان به این معنی است تا حکومت افغانستان جنگ در برابر طالبان مسلح را پایان دهد اما عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت این کشور چندی پیش تاکید کرد که در برابر مخالفان مسلح اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.

از سوی هم حاجی سید داوود آگاه مسایل سیاسی این سخنان صدراعظم پاکستان را دور از واقعیت خوانده می گوید که نوازشریف سعی می کند تا با همچو اظهارات امریکا و جهانیان را فریب دهد:

" فکر می کنم که این یک سخن مطلقاً فریبنده است، حکومت افغانستان هرگز این را از آنان نخواسته که مخالفان مسلح را که در پاکستان هستند بکشند.

همواره از سوی افغانستان دو موضوع مطرح شده یکی اینکه پاکستان باید طالبان را به صلح تشویق کند و دیگر اینکه آنان را از خاک اش اخراج نماید.

افغانستان همواره گفته است، حملات که از خاک پاکستان بالای افغانستان می شود، یک کار مخالف اصول روابط بین المللی است."

هر چند مقامات پاکستانی گفته اند که تلاش می کنند تا دور دوم گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح آغاز گردد اما کابل همواره تاکید کرده که اسلام آباد صادقانه عمل نکرده و سیاست دوگانه در برابر افغانستان را به پیش می برد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز با اشاره به سیاست های گمراه کننده پاکستان گفته است که دیگر از این کشور نمی خواهد که طالبان را به میز مذاکره حاضر سازد.

XS
SM
MD
LG