لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

وزیری: یکجا شدن طالبان افغان و پاکستانی بالای جنگ در افغانستان تاثیر نمی کند


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می گوید که طالبان پاکستانی و افغان از یک منبع تمویل می شوند و یک هدف را در برابر افغانستان دنبال می کنند.

این وزارت هشدار می دهد که یکجا شدن این گروه ها بر جنگ افغانستان تاثیر گذار نخواهد بود و این گروه ها در برابر نیروهای امنیتی افغان با شکست روبرو شده اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که منبع تمویل طالبان افغانی و پاکستانی یکی است:

"ما از گذشته شاهد هستیم که مخالفین ما با نام های گونه گونه از یک آدرس حمایت می شوند اگر آنان اعلام هم نکنند معنایش این است که این گروه در برابر نیروهای امنیتی توان ده روز جنگیدن را هم ندارند، پس این یک خبر تازه نیست ما در باره این گروه نگرانی نداریم تنها می خواهم برای همان آدرس ها که این گروه را تمویل می کنند برسانم که این جنگ به سود این طرف نیست و ما طرفدار صلح در کشور هستیم."

این سخنان پس از آن مطرح می گردد که محمد خراسانی سخنگوی طالبان پاکستانی با ارسال پیامی به رسانه ها ادعا کرده که با طالبان افغان ائتلاف تشکیل داده اند و هدف آنان گرفتن انتقام دوستان شان است.

اما پیش از این گزارش هایی از وجود اختلاف ها میان این گروه ها گزارش شده که گفته می شود سبب چند دسته گی نیز میان شان گردیده است.

با آنکه حکومت افغانستان همسویی طالبان پاکستانی را با طالبان افغان جدی نمی داند، اما کارشناسان نظامی به این موضوع از دید دیگر می نگرند.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان می گوید که حکومت افغانستان باید در این مورد اقدام جدی کند و نگذارد که ائتلاف این گروه ها نظام افغانستان را به خطر اندازد:

"چنین اعلام ائتلاف به گونه رسمی،تاثیر تازه یی می تواند بر جنگ افغانستان داشته باشد و اگر این موضوع عملی شود ممکن برای افغانستان چالش های تازه یی را بمیان آورد پس برای حکومت افغانستان است تا به پاکستان فشار بیاورد تا این کشور جلوه ائتلاف میان طالبان پاکستانی و افغانستان را بگیرد."

طالبان افغان تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده اند، اما این نخستین باری است که از تشکیل ائتلاف طالبان افغان و پاکستانی سخن زده می شود.

کارشناسان نظامی به این نظر اند که اگر حکومت افغانستان نتواند جلو ائتلاف این دو گروه را بگیرد، این کشور با چالش های تازه نظامی رو به رو خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG